מה זה?
סיבולת היא סדרת מרוצים ארוכי טווח בינלאומיים במסלולי אספלט, שאורכת – לפי חוקי הפדרציה העולמית FIM)) – 8, 12 או 24 שעות. בסוף המאה ה-19, מיד אחרי שהמציאו בכלל את הדו-גלגלי ועוד לפני שהוקמו מסלולים, מרוצים אלו נערכו על כבישים ציבוריים בין ערים ומדינות. הענף, ששילב מכוניות ואופנועים ביחד, משך הרבה עניין והרבה תאונות. מהר מאוד עברו למערכות כבישים שחסומים לציבור הרחב, וברגע שהוקמו מסלולים, המרוצים עברו אליהם. מסלול הבול ד'ור (Bol d’Or) בצרפת מארח עד היום מרוצי סיבולת מאז התחיל בשנת 1922.
בשנת 1960 הפדרציה העולמית החלה את סדרת מרוצי הסיבולת שכללה ארבעה מרוצים באירופה. בשנות ה-80 התחרות הורחבה לעשרה סבבים בעולם. העלויות הגבוהות ליצרנים ולרוכבים בשילוב חוסר עניין של הקהל צמצמו בהדרגה את הסדרה לחמישה סבבים שנהוגים כיום – מתוכם רק שניים של 24 שעות (בול ד'ור ולה מאן) ושלושה של 8 שעות (סלובקיה-רינג, אוסצ'רלבן בגרמניה וסוזוקה ביפן).
ישנן שתי קטגוריות של אופנועים: פורמולה שמיועדת לאופנועי מסלול יורקי אש וסופרסטוק שמאפשרת שיפורים מינימליים. בשתי הקטגוריות מדובר על אופנועי ספורט בנפח 1,000 סמ"ק (3 או 4 צילינדרים) או 1,200 סמ"ק (עם 2 צילינדרים). המנצחים בסוף העונה הם הרוכבים, הקבוצות והיצרנים.
כל קבוצה מורכבת משלושה רוכבים שמתחלפים ביניהם. מטרת הרוכבים היא לשמר מהירות מקסימלית לאורך כל חלק הרכיבה שלהם, ללא טעויות וללא תקלות. הריכוז והכושר הגופני והמנטלי הנדרשים בכדי לשרוד בהצלחה מרוץ סיבולת הם פנומנליים. רק תחשבו על שימור הקצב בשעות הלילה הקטנות, תחת תאורת המסלול. צוותי הסיוע של הקבוצות הם גם ברמה הגבוהה ביותר בכדי לתדלק, להחליף ולתקן כל דבר בפרק זמן מינימלי ככל האפשר.
בישראל
עד כה ציינו את הקטגוריה הגבוהה ביותר בעולם הסיבולת. ברחבי העולם קיימות גרסאות מקומיות של מרוצי סיבולת בני שעתיים, ארבע שעות ויותר. אגב, גם בתחום מרוצי השטח זה מוכר ומקובל בצורה של אנדורו או מוטוקרוס. זה בהחלט מתאים למדינת ישראל, ואנחנו בטוחים שעוד נזכה לראות כאן מרוץ בודד או סדרת מרוצי סיבולת כזו או אחרת.