שנת 2024 עצרה בגדול את רצף שיאי המכירות של קבוצת ק.ט.מ. ראינו את זה בסיכום ששת החודשים הראשונים של 2024, ובסיכום השנה רואים שההכנסות ירדו בכ-30%, מסירות האופנועים ב-21% ומסירות האופניים ב-32%.
באופן מסורתי אנחנו עוקבים בעניין אחר המכירות של היצרניות האירופאיות, כשבעשור האחרון (וגם לפניו) הן מציינות שיא חדש בכל שנה שמסתיימת. קבוצת ק.ט.מ לא שונה, כאשר שנת 2023 ציינה שיא מכירות (יותר נכון מסירות) חדש עם 381,555 אופנועים ועוד 157,358 זוגות אופניים רגילים וחשמליים.
המשבר המתוקשר, שהסתיים בסופ"ש בהתפטרות מנכ"ל העל סטפן פירר, מתבטא כעת גם במספרים ומסכם שנת 2024 עגמומית וקשה, שייקח לקבוצה הרבה שנים להתאושש ממנה ולחזור למסלול. 1,800 עובדים פוטרו במהלך השנה, כאשר יש עוד מאות שמחכים למכתבי הפיטורים בתקופה הקרובה. 292,497 אופנועים נמסרו למפיצים (שימו לב, לא נמכרו) לעומת 372,511 בשנת 2023, מה שמסכם ירידה של 21% במסירות. נתון מעניין הוא – וגם כאן יש ירידה של 26% – בק.ט.מ הצליחו להיפטר מ-40,000 אופנועים שישבו במחסנים, כחלק מצעדי ההתאוששות וישיבה על מלאי אדיר של אופנועים לא מכורים. על-פי הדו"ח השנתי – אותם המפיצים דיווחו על 260,000 יחידות שנמכרו במהלך שנת 2024, כלומר נמכרו לא מעט אופנועים משנים קודמות שישבו באולמות התצוגה.
תחום האופניים החזק והרווחי סיכם מכירות של 106,311 יחידות לעומת 155,859 – ירידה של 32%, שגם מוסברת במכירות מותג R Raymon. לסיכום, הנתון הכואב ביותר: הכנסה שנתית שהסתכמה ב-1.9 מיליארד אירו, לעומת 2.7 מיליארד אירו בשנה הקודמת – ירידה של 29%.
במחצית השנה ההסברים בפירר מוביליטי לירידה במכירות התמקדה בכך שהריביות בארצות הברית ובאירופה עלו בצורה משמעותית והקשו על לקיחת הלוואות, ובכך גם בצמצום הרכישות של מוצרי פנאי פחות הכרחיים – כמו אופנועים ואופניים. לצד זאת, בפירר מוביליטי הציבו ליבואנים בשנים האחרונות יעדים מופרזים שגדלו בכל שנה, ויבואנים רבים נתקעו עם מלאי של כלים חדשים שלא נמכרו – מה שגרם לפחות הזמנות עתידיות ולירידה משמעותית בתחילת 2024. ראינו את זה אצלנו בישראל, וזה קרה גם בשאר העולם.
נתוני המכירות מתחלקים בין ל-38% באירופה (כ-110,000 אופנועים), 24% בצפון אמריקה ומקסיקו, 21% בהודו ו-17% בשאר העולם. לא התפרסמו נתונים פנימיים לגבי חלוקה לפי מותגים בקבוצת ק.ט.מ. המצב בישראל, בתום שנת 2024, מראה מגמה הפוכה שמוסברת בשנתונים קודמים שנמסרו – ק.ט.מ מסרו 637 אופנועים (לעומת 582 ב-2023), הוסקוורנה 204 אופנועים (לעומת 156) וגאס גאס 4 (לעומת 42). ניתן להוסיף גם את CFMOTO עם 143 כלים (84) ועוד 4 אופנועי MV אגוסטה (2). ברישוי אפור נמכרו עוד 102 ק.ט.מ, 55 הוסקוורנה ו-8 גאס גאס.