דף הבית / מכונות / רכיבה ראשונה: ב.מ.וו S 1000 RR דור 4 בהשקה עולמית
BMW S1000 RR, BMW Motorrad Track And Test Days 2022, Almeria, Spanien

רכיבה ראשונה: ב.מ.וו S 1000 RR דור 4 בהשקה עולמית

הדור הרביעי של הב.מ.וו S 1000 RR הוא חזק יותר, אווירודינמי יותר, ובעיקר טכנולוגי יותר - והוא מרחיב את טווח הביצועים ומביא אותו לחזית הביצועים והטכנולוגיה; מבחן מסלול

  • יתרונות: מנוע גמיש וחזק במיוחד, מכלולי שלדה איכותיים, התנהגות קצה איכותית ומדויקת, אלקטרוניקה מהמתקדמות בעולם האופנועים, עיצוב קרבי ומודרני, איכות גימור גבוהה ביותר
  • חסרונות: המחיר משאיר אותו ליחידי סגולה
  • שורה תחתונה: הדור הרביעי של ה-S 1000 RR משתפר במנוע, בעיצוב, ובעיקר באלקטרוניקה, ומתקדם לקצה בקטגוריית הסופרבייקס – מהאופנועים הטכנולוגיים ביותר שיש
  • מחירים: כ-160 אלף ש"ח לגרסה ה'רגילה' ועד כ-200 אלף ש"ח לרמת גימור M
  • מתחרים: דוקאטי פניגאלה V4 S, אפריליה RSV4RR, ימאהה YZF-R1, הונדה CBR1000RR-R, קוואסאקי ZX-10R, סוזוקי GSX-R1000
  • נתונים טכניים: מנוע 4 צילינדרים, 999 סמ"ק, 210 כ"ס ב-13,750 סל"ד, 11.5 קג"מ ב-11,000 סל"ד, יחד דחיסה 13.3:1, 4 שסתומים לצילינדר, DOHC עם תזמון שסתומי יניקה משתנה ShiftCam, קירור נוזל, מערכת הזרקה עם מצערות חשמליות, 6 הילוכים, קלאץ' מחליק, שלדת קורות אלומיניום עם מנוע גורם נושא עומס, מזלג הפוך בקוטר 45 מ"מ של קאיאבה עם כיוונים מלאים (אופציה לתפעול אלקטרוני DDC), מהלך 120 מ"מ, זרוע אלומיניום עם בולם יחיד בעל כיוונים מלאים (אופציה לתפעול אלקטרוני DDC), מהלך 117 מ"מ, צמד דיסקים צפים בקוטר 320 מ"מ עם קליפרים רדיאליים 4 בוכנות ומשאבות רדיאליות, דיסק אחורי בקוטר 220 מ"מ עם קליפר צף בוכנה בודדת, אורך 2,073 מ"מ, בסיס גלגלים 1,457 מ"מ, גובה מושב 824 מ"מ, מיכל דלק 16.5 ל', משקל מלא 197 ק"ג (גרסת M משקל 193.5 ק"ג), חישוקי אלומיניום (גרסת M חישוקי קרבון), צמיגים 120/70ZR17, 190/55ZR17
  • אלקטרוניקה ובקרות: מצערות חשמליות עם 7 מצבי רכיבה (3 מצבי RACE לכיוון הרוכב), חיישן מדידת אינרציה IMU ב-6 צירים, חיישן זווית צידוד כידון, ABS להטיה, בקרת אחיזה להטיה בכמה מצבים, בקרת החלקה בבלימה אל תוך פנייה, בקרת החלקה ביציאה מפנייה, בקרת בלימת מנוע בבלימה, בקרת יציבות MSC, בקרת ווילי, קוויקשיפטר דו-כיווני, בקרת שיוט, חימום ידיות, פנסי LED היקפיים, שקע USB, מסך TFT בגודל "6.5 עם חיבור לטלפון, מספר מצבי תצוגה – כולל מצב ספורט המציג זווית הטיה, התערבות בקרת אחיזה ועוצמת בלימה, אופציה למערכת בולמים חשמלית סמי-אקטיבית DDC

צפו בווידאו – ב.מ.וו S 1000 RR דור 4 במבחן מסלול:

עריכה: אביעד אברהמי

מה זה?

הדור השלישי של ה-S 1000 RR, שהוצג לשנת 2019, עשה קפיצת מדרגה משמעותית מאוד ביחס לדורות הקודמים, ולמעשה היה מדובר באופנוע חדש לחלוטין. הדור הרביעי של הסופרבייק של ב.מ.וו, שהוצג לשנת 2023, לוקח את כל הטוב של דגם 2019, משפר אותו ומביא אותו לעמוד בחזית הטכנולוגיה בסגמנט הסופרבייקס וגם בכלל בעולם האופנועים.

ה-S 1000 RR מקבל לשנת 2023 רשימה ארוכה של שדרוגים. מנוע ה-4 צילינדרים בעל מנגנון תזמון השסתומים המשתנה ShiftCam, מעלה את ההספק ב-3 כ"ס ל-210 כ"ס ב-13,750 סל"ד, על-ידי העלאת שיא ההספק מ-13,500 ל-13,750 סל"ד. נתון שיא המומנט נותר על 11.5 קג"מ ב-11,000 סל"ד. המהירות המקסימלית של המנוע, אגב, עומדת על 14,600 סל"ד. ממנוע ליטר, כן? יש גם שינוי קל בתיבת ההילוכים, כשההילוך השני מתקצר במעט.

שלדת קורות האלומיניום נותרה כמעט זהה, אם כי ישנם שינויי גאומטריה, למשל הגדלת זווית ההיגוי בחצי מעלה והקטנת היסט משולשי ההיגוי ב-3 מ"מ, כשהמטרה היא להגביר את הדיוק ואת הפידבק מהגלגל הקדמי. המצבר קל יותר ומגיע מדגמי ה-M גם אל הגרסה הסטנדרטית, ויש גם שקע USB לטעינה בחלק האחורי.

ב.מ.וו S 1000 RR דור 4
ב.מ.וו S 1000 RR דור 4

העיצוב נשאר דומה לדגם היוצא, אולם בב.מ.וו מבצעים מתיחת פנים, כשהשינוי הבולט ביותר הוא הכנפונים האווירודינמיים שתפקידם להצמיד את הגלגל הקדמי לקרקע במהירויות גבוהות. פרט לכך יש משקף חדש, חזית מעודכנת, וגם שינויים בזנב ובפלטת המספר. יש גם שינויים בצמת החשמל על-מנת להסתיר אותה טוב יותר – במיוחד בחלק האחורי של האופנוע – וכן לאפשר ניתוק מהיר של צמת החשמל האחורית לצורך רכיבת מסלול.

בגזרת האלקטרוניקה השיפורים משמעותיים, ומקפיצים את ה-S 1000 RR החדש לחזית. מערכת בקרת האחיזה DTC מקבלת תוספת של בקרת החלקה, כלומר בקרת דריפט, שבעזרתה ניתן לשלוט על מידת ההחלקה של הגלגל האחורי ביציאות מפניות תחת תאוצה חזקה. זה מתבצע, בנוסף על חיישן IMU ב-6 צירים, גם על-ידי חיישן זווית היגוי שמודד את צידוד הכידון. במקביל, מערכת ה-ABS להטיה מקבלת בקרת החלקה בבלימה, כלומר בקרת סלייד, שבאמצעותה ניתן לשלוט על החלקת הגלגל האחורי תחת בלימה אל תוך פנייה. בנוסף, מערכת ה-ABS מקבלת מצב 'סליק' לרכיבת מסלול עם צמיגי סליקס. יש גם מערכת בקרת יציבות MSC, ובנוסף, בקרת בלימת המנוע משתפרת, וכעת היא מווסתת את המצערות בבלימות חזקות על מנת לייצב את החלק האחורי של האופנוע ולמנוע רעידות וחוסר יציבות.

המערכות הללו מתווספות לשאר המערכות שהיו כבר בדור השלישי של ה-S 1000 RR, כמו בקרת ווילי, בקרת בלימת מנוע, קוויקשיפטר לשני הכיוונים, פנסי LED ומסך TFT גדול וברור הכולל גם מצב ספורט, ויש גם בקרת שיוט וחימום לידיות לצורך נוחות הרוכב.

הגרסה עליה רכבנו בהשקה העולמית במסלול אלמריה שבספרד היא ברמת גימור M, והיא כוללת -למעט הצביעה בשלושה צבעים של חטיבת M של ב.מ.וו – גם חישוקי קרבון, מערכת פליטה של אקרפוביץ', מערכת המתלים החשמלית הסמי-אקטיבית DDC, מצבי Race Pro בניהול המנוע, וכן הרבה מאוד חלקים מיוחדים כמו ידיות, מנופים, רגליות (ריר-סט) מתכווננות, כיסויי פלסטיק וקרבון לרוב.

כנפונים אווירודינמיים, עוד הספק, ובעיקר ערימות של אלקטרוניקה
כנפונים אווירודינמיים, עוד הספק, ובעיקר ערימות של אלקטרוניקה

ביצועים

בואו נתחיל בשורה התחתונה: ה-S 1000 RR היה מכונת ביצועי מסלול ברמה הגבוהה ביותר שיש, ובדור הרביעי שלו הוא הופך להיות יותר ביצועיסט מהעבר. כדי לסחוט מהמכונה הזו את מה שהיא יודעת לתת צריך רוכב מסלול ברמה גבוהה מאוד, שכן ה-S 1000 RR נמצא בחזית ביצועי המסלול של הסופרבייקס המודרניים והוא יודע לעבוד בעומסים מהגבוהים שיש. יחד עם זאת, גם רוכבי הובי ימצאו ב-S 1000 RR שותף נאמן, גם מפני שהוא קל יחסית לרכיבה, וגם מפני סופג טעויות רוכב רבות כך שהוא עשוי לשמור על הרוכב על שני גלגלים גם אם זה האחרון לא רוכב מסלול מושחז.

המנוע, כמובן, חזק מאוד. בב.מ.וו העלו את מהירות שיא ההספק מ-13,500 ל-13,750 סל"ד, והתוצאה היא 3 כוחות סוס נוספים שמביאים את ה-S 1000 RR לסך של 210 כוחות סוס. זה המון, וביציאה לישורת האחורית של מסלול אלמריה, בפול גז דרך כל ההילוכים משני עד שישי, התאוצה משכרת ומביאה את ה-S 1000 RR מהר מאוד ל-275 קמ"ש – המהירות המקסימלית שאליה הצלחנו להגיע רגע לפני הבלימה החזקה לימנית הצפופה.

אבל שיא ההספק הוא לא הסיפור הגדול של המנוע הזה, אלא הדרך לשיא ההספק. על אף שמדובר ב-4 צילינדרים חובב סל"ד, הגמישות בו רבה – לא מעט בזכות מנגנון ה-ShiftCam, אשר מאפשר תזמון ומהלך משתנים לשסתומי יניקה – על-מנת להגדיל את המילוי הנפחי ובאופן ישיר את גרף המומנט. כך יוצא שיש כוח זמין גם אם לא רוכבים על שיא ההספק אלא בסל"ד נמוך ובינוני. המשמעות עבור רוכבי מסלול חובבים היא גדולה מאוד, שכן ה-S 1000 RR מאפשר טווח שימושי מסלול גדול. מעבר לכך, המנוע פה חלק לגמרי, ליניארי ונטול הפתעות, כך שבשום שלב ברכיבה המנוע ותפעולו אינו גוזל תשומת לב של הרוכב – למעט בישורת הארוכה כשהרוכב כבר עייף ולא מסוגל להחזיק 210 כוחות סוס בפול גז לאורך זמן.

מנוע חזק מאוד, אבל גם גמיש וחלק
מנוע חזק מאוד, אבל גם גמיש וחלק

המנוע הוא כמובן רק חלק מהסיפור, כשגם בתחום השלדה ומכלוליה ה-S 1000 RR נמצא בקצה סקאלת האיכות והביצועים. מערכת המתלים פה, למשל, סופר-איכותית, ובשילוב גאומטריית השלדה מאפשרת ספיגה טובה כאשר האספלט על המסלול לא חלק לגמרי – למשל בבלימה החזקה בסיום הישורת האחורית תוך כדי כניסה לפנייה הצפופה, וכפועל יוצא יציבות גבוהה וביטחון רב לרוכב, אבל גם הידראוליקה מעולה שנותנת תחושת ביטחון רבה מאוד, כשגם על הקצה, בזווית הטיה של 54 מעלות, התחושה היא שמערכת המתלים עובדת, סופגת ומייצבת את האופנוע. הידראוליקה מהאיכותיות שפגשנו.

הזריזות גבוהה, ושינויי הכיוון מתבצעים בזריזות ביחס לליטרים ספורטיביים, אבל היציבות גבוהה מאוד – גם בזכות השלדה והגאומטרייה וגם בזכות הבולמים – ופניות ארוכות, כמו השמאלית הארוכה בחלק הראשון של המסלול, מתבצעות תוך יציבות גבוהה מאוד ותחושת ביטחון לרוכב לפתוח גז מוקדם וחזק במנוע החזק. גם מערכת הבלמים מדויקת מאוד, וכמובן חזקה, מאפשרת לרוכב ביטחון רב.

אפשר לתאר עוד הרבה מאוד סיטואציות מסלול שאיתן ה-S 1000 RR מתמודד בלי דרמות, אבל אפשר לסכם שה-S 1000 RR הוא מכונת ביצועים סופר-איכותית, מהקצה שיש לעולם האופנועים להציע, ושמצד אחד הוא יאפשר לרוכבים ברמה גבוהה לרכוב חזק מאוד ומהר מאוד תוך כדי הפעלת כוחות גדולים מאוד על האופנוע, כשזה האחרון ישתף פעולה באופן מוחלט, אבל מצד שני שהוא יאפשר לרוכב ההובי טווח שימושים רחב, ובעיקר ביטחון רב עקב היכולת לספוג טעויות רוכב כמו כניסה מהירה מדי לפנייה ובלימה תוך כדי, תיקוני היגוי במהלך פנייה וכו' – וכל זה ללא דרמות. את כל אלו המערכות המכאניות עושות ללא הינד עפעף.

ביצועי קצה על המסלול
ביצועי קצה על המסלול

איך זה מרגיש?

כל המערכות המכאניות, שכאמור מספקות ביצועי קצה מהטופ שיש בסופרבייקס מודרניים, נתמכות פה ב-S 1000 RR על-ידי בקרות אלקטרוניות מהמתקדמות ביותר שיש. אם דיברנו על ביצועי המסלול וספיגת הכוחות הגדולה של ה-S 1000 RR, הרי שהבקרות האלקטרוניות שפה מרחיבות את מעטפת הביצועים ומאפשרות לרוכב – מקצועי וחובב כאחד – להגדיל את העומסים שהוא מפעיל על האופנוע ברכיבת מסלול ולקבל מעטפת הגנה נוספת.

בקרת ההחלקה ביציאה מפנייה, למשל, מאפשרת בכל אחד ממצבי Race Pro כיוון של רמת ההחלקה. ל-S 1000 RR נוסף חיישן זווית צידוד כידון, ויחד עם ה-IMU שמספק מידע על זווית ההטיה והכוחות שפועלים על האופנוע, וכן מהירויות הגלגלים, המערכת מנטרת את זווית האופנוע בהחלקה ומרסנת את החלקת הגלגל האחורי בהתאם. על מסלול אלמריה עם צמיגי הסליקס של ברידג'סטון האחיזה הייתה פנומנלית, כך שקשה היה לגרום למערכת לעבוד, אולם כשהיא כן נכנסת לפעולה התחושה פנטסטית של דריפט ביציאה מפנייה כשהוא נשלט לחלוטין ומצתבע בביטחון רב. אנחנו מקווים מאוד שהמערכת הזאת תגיע גם לאופנועים נוספים, עממיים יותר.

דווקא את בקרת ההחלקה בכניסה לפנייה היה קל יותר להפעיל – גם בזכות יכולות הסופרמוטו של הח"מ, שהתחרה 4 עונות וזכה ב-2 אליפויות ישראל בסופרמוטו, אבל גם בזכות מערכת בקרת הסלייד, שיושבת על ה-ABS Pro, ומאפשרת לרוכב לבלום חזק אל תוך הפנייה תוך כדי הורדת הילוכים, שחרור קלאץ' מהיר והפעלת עומס היגוי, ולקבל החלקה נשלטת אל תוך הפנייה. ושמעו, תמיד – אבל תמיד – זו אחת הפעולות המהנות ביותר ברכיבה על אופנוע. כשזה קורה על ליטר ספורטיבי במסלול מרוצים זו כבר חוויה עילאית.

אל בקרת ההחלקה אל תוך פנייה מתווספות שתי מערכות בטיחות חשובות. הראשונה היא בקרת יציבות MSC, שיחד עם הקלאץ' המחליק מאפשרת יציבות גבוהה מאוד בבלימות חזקות תוך כדי הורדת הילוכים, ללא נדנודים מצד לצד של הגלגל האחורי. הרגשנו את זה היטב בבלימה החזקה מ-275 קמ"ש ל-80 קמ"ש בקצה הישורת האחורית של מסלול אלמריה, כשהאופנוע נשאר נטוע באספלט בבלימה חזקה תוך כדי הורדת הילוכים אגרסיבית. מדהים עד כמה הבקרות האלקטרוניות מרחיבות את טווח מעטפת הביצועים – שגם כך גדול בזכות המכאניקה וההידראוליקה. השנייה היא בקרת בלימת המנוע, שכאן בדור החדש שלה יודעת לווסת את פתיחת המצערות תוך כדי בלימה חזקה, כדי להשיג תוצאה דומה ל-MSC – יציבות תוך כדי בלימה חזקה ומניעת החלקה של הגלגל האחורי, צ'אטרינג, נדנודים וחוסר יציבות.

בקרות אלקטרוניות שמרחיבות את טווח מעטפת הביצועים
בקרות אלקטרוניות שמרחיבות את טווח מעטפת הביצועים

השורה התחתונה של שתי המערכות הללו, שעובדות בסינרגיה מושלמת, היא אפשרויות בלימה חזקות מאוד תוך כדי הפעלת כוחות, כשהאופנוע יציב ונטוע באספלט כפי שמעולם לא חשבתם שאפשר. הפועל היוצא: יותר ביטחון לרוכב וקיצור זמני הקפה. מדהים, לא פחות.

אבל חוץ מהבקרות, שכאמור מרחיבות את טווח מעטפת הביצועים של ה-S 1000 RR, יש גם גאדג'טים ופינוקים. נניח רגע בצד את בקרת השיוט, שבה לא ממש השתמשנו ברכיבת מסלול, ונדבר על חימום לידיות. כן, חימום לידיות באופנוע מסלול. ברוב היום לא השתמשנו בפיצ'ר – שאותו אנחנו מאוד אוהבים באופנועי כביש ואדוונצ'ר, אבל במקצה הראשון בבוקר, בטמפרטורה נמוכה של תחילת החורף, זה היה מאוד מהנה לרכוב על מסלול עם ידיים חמות. לא משהו שחשבנו שנעשה…

נציין גם את מסך ה-TFT המעולה, שאותו אנחנו מכירים מדגמי ב.מ.וו אחרים. דרך המסך והממשק המוכר של ב.מ.וו ניתן לשלוט בכל המערכות, כשבשלושת מצבי ה-Race Pro הרוכב יכול לכוון לעצמו את כל הפרמטרים – כולל את רמות ההתערבות של בקרת ההחלקה ביציאה מפנייה, בקרת ההחלקה אל תוך הפנייה, התערבות ה-ABS על הגלגלים הקדמי והאחורי בנפרד, וכן את בקרת מניעת התרוממות הגלגל האחורי בבלימה (אנטי-סטופי). אין סוף אפשרויות כדי להגיע לסט-אפ המושלם.

כמו בהרבה דגמי ב.מ.וו, אהבנו במיוחד את תצוגת הספורט של המסך, שמציגה את זווית ההטיה הרגעית, זווית ההטיה המקסימלית לכל צד, את עוצמת הבלימה המקסימלית, ואת רמת ההתערבות של בקרת האחיזה בפועל ברכיבה האחרונה. זו, אגב, אינדיקציה לכך שהבקרות עובדות גם כשהרוכב לא שם לב שהן עבדו, מה שמעיד יותר מכל על איכות הבקרות וחשיבותן.

מכונת-על - הקצה של הקצה
מכונת-על – הקצה של הקצה

סיכום ועלויות

הדור הרביעי של הב.מ.וו S 1000 RR משתפר במנוע, בעיצוב ובאווירודינמיקה, ומבצע קפיצה משמעותית בתחום האלקטרוניקה. זהו סופרבייק מסלול מהמשובחים שיש, חזק מאוד עם 210 כוחות סוס, גמיש בזכות מנגנון ה-ShiftCam, חלק ונעים לשימוש, עם מכלולי שלדה מהטופ שיש בעולם אופנועי הספורט, עם ביצועי קצה של סופרבייק איכותי, ובעיקר עם מערכות אלקטרוניקה מהמתקדמות ביותר שיש שמרחיבות את טווח מעטפת הביצועים של האופנוע ומאפשרות לרוכב רשת הגנה להפעיל עומסים גבוהים מאוד – גם כאלה שאיתם המערכות המכאניות וההידראוליות כבר לא יכולות להתמודד.

זהו אופנוע איכותי מאוד, שבנוי ברמה הגבוהה ביותר שיש, מהחומרים והחלקים הטובים ביותר שיש, ובטכנולוגיה המתקדמת ביותר שיש נכון להיום. כל אלו מאפשרים לרוכב הסופרבייק המצטיין מכונה שתעזור לו לקצץ זמני הקפה, ולרוכב ההובי מכונת ביצועים תאפשר לו מעטפת בטיחותית רחבה – גם אם מבצע טעויות רכיבה גסות.

מחירו של ה-S 1000 RR בדור הרביעי צפוי להיות דומה לזה של הדור השלישי. המשמעות היא שהגרסה ה'רגילה', שמגיעה עם כל מערכות האלקטרוניקה והבקרות, תתחיל בכ-160 אלף ש"ח, ותטפס צפונה בהתאם לחבילות האבזור הרוכב יבחר. ה-S 1000 RR ברמת גימור M – שעליו כאמור רכבנו בהשקה העולמית – צפוי לעלות כ-200 אלף ש"ח. זה הרבה כסף אבסולוטית, אבל ברור לחלוטין לאן הולך פה כל שקל, שכן הב.מ.וו S 1000 RR בדור הרביעי שלו הוא סופרבייק שנמצא בחזית הטכנולוגיה בעולם האופנועים נכון להיום, ובתוך סגמנט הסופרבייקס הוא מספק טווחי ביצועים ובטיחות מהגדולים שיש. מכונת קצה של הקצה, מדהימה בכל פרמטר.

גילוי נאות: הכותב היה אורח של ב.מ.וו בהשקה העולמית במסלול אלמריה, ספרד.

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

2025 GASGAS TXT GP 300

גאס גאס מציגה את דגמי הטריאל של 2025

בגאס גאס מציגים את דגמי 2025 של ה-TXT RACING ו-TXT GP עם המשך האבולוציה והשיפורים לדור האחרון של אופנועי הטריאל שהוצג ב-2023

תגובה אחת

  1. Avatar

    איזה כייף לך!!!!
    הלוואי עלי לרכב ככה בהשקה בינלאומית על מסלול כזה עם אופנוע כזה.
    (אגב, אצלי במקסימום ראיתי 49 לכל צד אז 54 זה יפה מאוד :-) )

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן