דף הבית / מכונות / רכיבה ראשונה: ק.ט.מ 390 אדוונצ'ר
KTM-390-Adventure-018

רכיבה ראשונה: ק.ט.מ 390 אדוונצ'ר

ה-390 אדוונצ'ר של ק.ט.מ נכנס לקטגוריית הבייבי-אדוונצ'רים הלוהטת ומביא איתו כמה ערכים מוספים משמעותיים

צילום: אסף רחמים

  • יתרונות: מנוע סינגל חזק וגמיש, מתלים והתנהגות דינמית, יכולת שטח, מערכות אלקטרוניקה
  • חסרונות: מיגון רוח לא מתכוונן
  • שורה תחתונה: ה-390 אדוונצ'ר נכנס לקטגוריית הבייבי-אדוונצ'רים עם כמה יתרונות משמעותיים בסעיפי ההתנהגות והאלקטרוניקה
  • מחיר: 39,900 ש"ח
  • מתחרים: קוואסאקי ורסיס X300, ב.מ.וו G310GS, הונדה CRF250 ראלי, סוזוקי DL250 ויסטרום, בנלי TRK251, הונדה CB500X
  • נתונים טכניים: מנוע סינגל 373.2 סמ"ק, 44 כ"ס ב-9,000 סל"ד, 3.77 קג"מ ב-7,000 סל"ד, 4 שסתומים, DOHC, קירור נוזל, מצערת חשמלית, גוף מצערת 46 מ"מ, בקרת אחיזה, 6 הילוכים, קלאץ' מחליק, שלדת מסבך משולשי פלדת כרומולי, בולמים טלסקופיים הפוכים של WP מדגם APEX עם כיווני שיכוך כיווץ והחזרה, מהלך 170 מ"מ, זרוע אלומיניום עם בולם יחיד של WP בעל כיווני עומס קפיץ ושיכוך החזרה, מהלך 177 מ"מ, דיסק קדמי 320 מ"מ עם קליפר רדיאלי 4 בוכנות, דיסק אחורי 230 מ"מ עם קליפר צף בוכנה בודדת, מערכת ABS להטיה עם מצב שטח, זווית היגוי 63.5 מעלות, מפסע 98 מ"מ, בסיס גלגלים 1,430 מ"מ, מרווח גחון 200 מ"מ, גובה מושב 855 מ"מ, מיכל דלק 14.5 ל', משקל יבש 158 ק"ג, צמיגים 100/90-19, 130/80-17

צילום ועריכה: אביעד אברהמי

מה זה?

ה-390 אדוונצ'ר הוא התשובה – הקצת מאוחרת – של ק.ט.מ לקטגוריית הבייבי-אדוונצ'רים, שקמה מכלום לפני שנים ספורות והפכה לקטגוריה לוהטת במיוחד.

על בסיס הפלטפורמה של ה-390 דיוק המוצלח בנו בק.ט.מ אופנוע אדוונצ'ר, שלפי המפרט הטכני המכובד אמור להיות הסמן הימני בקטגוריה וזה שמביא הכי הרבה ערך מוסף. כך למשל, המנוע הוא הסינגל המוכר מה-390 דיוק, מפיק 44 כ"ס מכובדים ומגיע עם מצערת חשמלית וקלאץ' מחליק כסטנדרט, ועם אופציה לקוויקשיפטר. עם המנוע הגיעה גם שלדת מסבך משולשי הפלדה הקשיחה, כששלדת הזנב ייעודית לדגם והיא ניתנת לפירוק.

בק.ט.מ השקיעו במכלולי השלדה ובמפרט, יותר מאשר בבייבי-אדוונצ'רים אחרים: מלפנים יש מזלג הפוך של WP בקוטר 43 מדגם APEX, עם כיווני שיכוך כיווץ והחזרה, ומאחור יש זרוע אלומיניום עם בולם יחיד של WP המתכוונן לעומס קפיץ ושיכוך החזרה. החישוקים יצוקים במידות "17, ועליהם מגיעים צמיגי TKC70 דו-שימושיים של קונטיננטל (דיאגונליים). הדיסק הקדמי בקוטר 320 מ"מ, עם קליפר רדיאלי, ויש מערכת ABS דו-ערוצית להטיה – כולל מצב 'שטח' שבו ה-ABS על הגלגל האחורי לא פעיל.

ק.ט.מ 390 אדוונצ'ר
ק.ט.מ 390 אדוונצ'ר

גם מערכות האלקטרוניקה ברמה גבוהה יותר מאשר אצל המתחרים: יש מצערת חשמלית, ויש מערכת בקרת אחיזה MTC הניתנת לניתוק, זאת בנוסף כאמור למערכת ה-ABS. יש פנסי LED היקפיים – כולל בפנס הקדמי, ויש מסך TFT צבעוני, המוכר משאר דגמי ק.ט.מ, מציע שפע נתונים ומתממשק לטלפון הנייד, ומתופעל דרך הממשק המוכר של ק.ט.מ מבית המתגים השמאלי.

העיצוב בהתאמה מלאה לדגמי האדוונצ'ר הגדולים של ק.ט.מ, ובעיקר ל-790 אדוונצ'ר. זה מתחיל בפנס הקדמי, דרך מיכל הדלק ועבודת הגוף, ועד לקצה הזנב. ניתן לאהוב את העיצוב וניתן שלא, אבל אין מחלוקת על כך שה-390 אדוונצ'ר בולט – בעיקר בצביעה הכתומה של אופנוע המבחן.

אז אפשר לומר שה-390 אדוונצ'ר נכנס בעוצמות גבוהות לקטגוריית הבייבי-אדוונצ'רים, ונותר לראות אם הוא פורע את הצ'קים שכתבו בק.ט.מ.

פלטפורמת ה-390 דיוק
פלטפורמת ה-390 דיוק

ביצועים

את מנוע הסינגל בנפח 375 סמ"ק אנחנו מכירים היטב מה-390 דיוק. זהו מנוע מצוין ויעיל, שמספק מומנט זמין כמעט בכל סל"ד, הספק נאה של 44 כ"ס, וגם מכלול תחושות של סינגל חזק ומודרני. כאן באדוונצ'ר הוא מושך יפה את האופנוע קדימה דרך כל ההילוכים, ומביא את ה-390 אדוונצ'ר למהירות סופית הגבוהה מ-170 קמ"ש בקו ישר. בהחלט מכובד לנפח.

אבל היתרון של המנוע הזה הוא לא בקצה הסקאלה, אלא כאמור במומנט הזמין, שמאפשר לצאת מפניות בדרייב טוב והחלטי. הוא גם זריז, המנוע הזה, ועולה בסל"ד היטב – למרות תקנות זיהום האוויר שקצת חונקות אותו.

ההפתעה הגדולה מגיעה דווקא בסעיפי ההתנהגות. בק.ט.מ השקיעו במערכת בולמים איכותית יותר ביחס למקובל לסגמנט. זה לא רק אפשרויות הכוונון, אלא בעיקר ההידראוליקה, שעובדת היטב ועוזרת לשמור על יציבות האופנוע. מערכת הבולמים קשיחה – אך לא קשיחה מדי – והיא יודעת לספוג כוחות גדולים יחסית ובמקביל לשמור על אופנוע מאוזן ויציב.

ההיגוי מצוין, ובכבישים מפותלים ה-390 אדוונצ'ר מספק המון הנאה – גם בזכות הגאומטריה המוצלחת ומערכת המתלים הטובה, וגם בזכות המנוע המהנה. ה-390 אדוונצ'ר, אגב, מוכיח בפעם המי-יודע-כמה שחישוקי "19 ו-"17 לאופנועי אדוונצ'ר רב-תכליתיים הם המידות שמאפשרות את טווח השימושים הרחב ביותר – מצד אחד יכולות כביש טובות, עם היגוי מדויק, אחיזה טובה ופידבק מספק, ומצד שני גם יכולות שטח מסוימות וספיגה טובה בזכות החתך הגבוה של הצמיגים.

ביצועי כביש מצוינים!
ביצועי כביש מצוינים!

חלק מההתנהגות הדינמית הטובה של ה-390 אדוונצ'ר נובע מהמשקל הנמוך, שנובע מצידו ממנוע הסינגל הקומפקטי. תחושת המשקל הנמוך מורגשת בכל שלב ברכיבה, והיא באה לידי ביטוי בעיקר בכבישים מפותלים וברכיבת שטח, שבהם מזיזים את האופנוע מצד לצד, והרבה.

בשטח ה-390 אדוונצ'ר עושה עבודה מעולה, וזה אחד המקומות שיותר הופתענו ממנו. ראשית נציין שזהו לא אופנוע שטח והוא רחוק שנות אור מאופנועי אנדורו. עוד נציין שעם חישוקים יצוקים, כאמור בקוטר "19 ו-"17, לא הגענו עם ציפיות גבוהות, וזו הסיבה העיקרית שהופתענו. השילוב של משקל נמוך, מערכת מתלים טובה וגאומטריה יעילה מאפשרים ל-390 אדוונצ'ר לזוז מהר בשטח, גם כאשר השבילים לא חלקים ומכילים מכשולים קטנים כאלה ואחרים. שינויי הכיוון מתבצעים בקלות, והמתלים סופגים את בעיות הקרקע – לרוב ללא דרמות – תוך שהם שומרים על יציבות ומספקים תחושת ביטחון. מעולה! מרווח הגחון והמשקל הנמוך יאפשרו להיכנס גם למקומות טכניים יותר, אבל חשוב לזכור שה-390 אדוונצ'ר לא באמת מיועד לשטחים טכניים.

בסך הכל הק.ט.מ 390 אדוונצ'ר מספק חבילת ביצועים טובה, עם מנוע חזק וגמיש, מערכת מתלים טובה ואיכותית ביחס לקטגוריה, עם משקל נמוך ועם התנהגות טובה מאוד – בכביש ובשטח.

וגם בשטח הוא טוב מאוד
וגם בשטח הוא טוב מאוד

איך זה מרגיש?

תנוחת הרכיבה ב-390 אדוונצ'ר זקופה לחלוטין, והידיים נשלחות קדימה לעבר הכידון השטוח והרחב. התנוחה הזו מאפשרת שליטה גבוהה – גם על האופנוע וגם על התנועה. המושב רחב ונוח למדי – גם לאורך זמן – וכך גם מושב המורכב. גובה המושב עומד על 855 מ"מ סבירים, ולמרות הנתון הגבוה – האופנוע לא גבוה מדי וניתן להגיע אל הקרקע בקלות עם רגל בטוחה ואפילו שתיים.

שיוט נינוח מתבצע על 130-120 קמ"ש, ובמהירות הזו יש מספיק רזרבות של כוח כדי לצאת לעקיפות. מיגון הרוח, לעומת זאת, לוקה בחסר ומסיט את הרוח ישירות אל קסדת הרוכב. המשקף הקדמי אמנם מתכוונן ל-2 מצבים, אולם הכוונון מתבצע בפירוק המשקף על-ידי בורג, ובכל מקרה במהלך המבחן היינו על המצב הגבוה. אנחנו מבינים את הפשרה שבין משקף גדול שיגן מפני רוח לבין משקף קצר שיאפשר יותר תזוזה ברכיבת שטח, אולם בכל זאת היינו מעדיפים פה יותר מיגון רוח.

בתוך העיר המצב מצוין. ה-390 אדוונצ'ר נשלט וקל לרכיבה, וזווית הצידוד של הכידון בשילוב המשקל הנמוך ותנוחת הרכיבה השולטת מאפשרים השתחלויות קלות בתוך התנועה וכלי זריז מאוד במרחב האורבני. גם זה יתרון גדול של ה-390 אדוונצ'ר.

תנוחה זקופה ונוחה - גם לאורך זמן
תנוחה זקופה ונוחה – גם לאורך זמן

הק.ט.מ 390 אדוונצ'ר נותן תחושה של אופנוע מהודק ומהוקצע. לק.ט.מ יש ניסיון של יותר מ-6 שנים על הפלטפורמה הזו, וזה בא לידי ביטוי במכלול התחושות האיכותי שהאדוונצ'ר הקטן מספק. גם הגימור ברמה טובה בסך הכל, וניכר שהשקיעו פה במכלולים יותר מאשר ב-390 דיוק. זה לא רק מערכות האלקטרוניקה, אלא גם כאמור מכלולי השלדה כמו מערכת המתלים, אבל גם האבזור הרב. כך למשל יש מגן גחון ומגני ידיים סגורים כסטנדרט, יש שקע 12V מעל למסך ה-TFT, יש ידיות אחיזה למורכב, וכן רגליות רוכב איכותיות שהגיעו מדגמי האנדורו של ק.ט.מ ומנופי בלם וקלאץ' מתכווננים. בהחלט מכובד כשמדברים על בייבי-אדוונצ'ר.

עוד מילה טובה מגיעה לק.ט.מ על ההשקעה במערכות האלקטרוניקה – שגם הן קליק או שניים מעל המקובל בקטגוריה. אם זה ה-ABS (מסוג M9.1 של בוש – להטיה), שמאפשר גם ניתוק של הגלגל האחורי לצורך רכיבת שטח, בקרת האחיזה הניתנת לניתוק – גם כן לצורך רכיבת שטח, פנסי ה-LED המודרניים, וכמובן מסך ה-TFT שמגיע ב-390 דיוק כבר מ-2017, ומתממשק לטלפון הנייד. אנחנו ב-2020, וגם לכלים קטנים מגיעות מערכות אלקטרוניקה מודרניות ומתקדמות – בטח ובטח כשזה לא על חשבון מערכות מכאניות כמו מתלים. מצוין!

לסיום הפרק נציין שתצרוכת הדלק הממוצעת במהלך המבחן (האינטנסיבי) עמדה על 22 ק"מ/ל', ועם מיכל בנפח של 14.5 ל' ניתן להגיע בקלות ל-300 ק"מ ויותר בין תדלוקים. גם זה בהחלט מכובד.

סמן ימני בקטגוריה
סמן ימני בקטגוריה

סיכום ועלויות

בק.ט.מ נכנסו אמנם באיחור לקטגוריית הבייבי-אדוונצ'רים, אבל המוצר הסופי בהחלט מצוין ומהווה סמן ימני בקטגוריה – גם מבחינת אבזור ואלקטרוניקה, גם מבחינת התנהגות דינמית, אבל גם העיצוב הרדיקלי ויוצא הדופן תורם לכך.

הק.ט.מ 390 אדוונצ'ר הוא בייבי-אדוונצ'ר מצוין, המציע יכולות כביש ושטח גבוהות בזכות מנוע חזק וגמיש, בזכות גאומטריה נכונה ובזכות מערכת מתלים איכותית – הטובה ביותר בקטגוריה. הוא גם נוח לרכיבה ארוכה, הוא מגובה במערכות אלקטרוניקה המתקדמות ביותר בסגמנט הלקוחות מאופנועים גדולים ויקרים יותר. האבזור גם הוא מכובד, וכאמור מעל למקובל בקטגוריה. ואחרי הכל, הק.ט.מ 390 אדוונצ'ר הוא גם כלי ידידותי ונעים לרכיבה.

במחיר של 40 אלף ש"ח, הק.ט.מ מתמקם כ-2,000 ש"ח מתחת לב.מ.וו G310GS, במחיר דומה מאוד להונדה CRF250 ראלי, והוא יקר יותר בכ-3,000 ש"ח מהקוואסאקי וורסיס 300X. יחד עם זאת, ועוד לפני מבחן השוואתי, הוא מציע הרבה יותר – גם בכוח המנוע, גם באבזור המכאני וגם במערכות האלקטרוניקה.

המחיר הזה הופך את הק.ט.מ 390 אדוונצ'ר לעסקה מעולה בסגמנט הבייבי-אדוונצ'רים – גם ביחס למתחרים, אבל גם אבסולוטית הוא אופנוע מצוין שעשוי לכבוש נתח נכבד מהסגמנט הפופולרי הזה. אהבנו.

עלויות טיפולים

  • 1,000 ק"מ – 530 ש"ח
  • 7,500 ק"מ – 821 ש"ח
  • 15,000 ק"מ – 1,348 ש"ח
  • 22,500 ק"מ – 821 ש"ח
  • 30,000 ק"מ – 1,348 ש"ח
  • סה"כ ל-30,000 ק"מ – 4,868 ש"ח

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

SCOOTER SFIDA SR4_Studio_9

ווג: ה-SR4 מקבל מערכת רדאר אחורית ל-2025

הווג SR4 - קטנוע בנפח 350 סמ"ק החולק את הפלטפורמה של הב.מ.וו C 400 GT - יגיע לישראל עם מערכת התראת רדאר אחורית; המחיר: 38 אלף ש"ח

10 תגובות

  1. Avatar

    כל כך מכוער. העיצוב של משפחת ה adventure החדשה כאילו אומר "עזבו, לא רוצים שתקנו"

  2. Avatar

    "בשטח ה-390 אדוונצ'ר עושה עבודה מעולה"

    נו באמת, אולי תיקחו גם CBR900 לשטח ותכתבו שהוא סבבה בשטח?
    מה הקשר?? זה לא אופנוע שטח, לא אופנוע שבילים, לא כלום, זה אופנוע כביש נטו ודיי מכוער יש לומר.

    • מערכת פול גז

      אם כבר, אז תביא את הציטוט המלא: "בשטח ה-390 אדוונצ'ר עושה עבודה מעולה, וזה אחד המקומות שיותר הופתענו ממנו. ראשית נציין שזהו לא אופנוע שטח והוא רחוק שנות אור מאופנועי אנדורו". כלומר, הוא עושה עבודה מעולה בשטח ביחס לסגמנט.
      עכשיו זה יותר ברור?
      אם לא, צפה בווידאו. יש שם קטע לא קצר בשטח, עם כל ההסברים.

      • Avatar

        בוידאו אביעד מזכיר אתה CRF250 ראלי של הונדה, זו בדיוק הנקודה שלי, אלה שני אופנועים שונים לגמרי, בעוד שהקטמ הזה בעל מראה ונוכחות כביש, ה 250 ראלי גבוה, צר, ובעיקר "נראה" אופנוע שטח מה שהקטמ הזה פשוט לא!

        אגב, על השביל המהודק שהקטע שטח צולם בו, אני רוכב גם עם סופר ספורט, אז מה? זה אומר שיש לו יכולות שטח? :-)
        זה לא קשור למקום הרכיבה שהרוכב מחליט להכניס את האופנוע אליו (כביש / שטח) אלא תכלס, איך הוא נראה ובנוי והקטמ הזה גם אם נעמוד כולנו על הראש, לא יהיה אופנוע שטח, מה לעשות.
        הוא פשוט נראה כביש לגמרי ןבנוי בהתאם.
        אחלה כלי בין עירוני / עירוני להשתחלויות מהירות ותנוחת ישיבה נוחה אבל זהו בעצם.

  3. Avatar

    בהמשך לתגובה שלי למעלה, לא צריך לקחת קשה מדי, זו דעתי באישית כרוכב ממה שאני רואה.
    אם הייתי רוצה בייבי אדוונצ'ר, הקטמ הזה בטוח לא היה נכנס לשקלול כי הוא פשוט לא נראה שטח.

  4. Avatar

    על סמך מבחן של אביעד פה בפול גז קניתי והחלפתי בשנים האחרות אופנועים – את האחרון קטנוע TL – הזמנתי בלי לראות במציאות וכמובן בלי נסיעת מבחן ולא מצטער – גם ככה ההתלבטות מה לקנות לא נגמרת ומתחילה בערך באמצע ההרצה לכלי שהרגע רכשתי ועד הרכישה הבאה

  5. Avatar

    אם קנית על עיוור מה שנקרא, ברור שאין חרטות או התלבטויות כי לא היה לך למה להשוות.

  6. Avatar

    מאוד מעניין. מבחן השוואה מצולם עם הורסוס 300 יתקבל בברכה.

  7. Avatar

    חייב לציין שמאוד התרשמתי מהכתבה ומהוידאו. עבודה מקצועית!

  8. Avatar

    אחלה אביעד
    סיקור מושקע ביותר

    אהבתי מאוד את ההשקעה שלהם במתלים ובבקרות האלקטרוניות
    כמה עולה שדרוג לקוויקשיפטר?

    מתלבט בינו לבין הCB500X
    איך הם הצליחו להוציא כמעט אותו הספק ממנוע סינגל במאה סמק פחות
    לא יודע למה אבל הממדים הפיזיים של הKTM נראים קטנים מאוד בתמונות
    כאילו אופנוע לילדים
    חבל שלא עשית תמונות עם המורכבת הקבועה
    הגיוני לשים עליו זיווד ומורכבת או שהוא קטן וקל משקל מידי?

    חבל גם שב-CB500X לא הבאת גם את טבלת העלויות טיפולים וסקירת וידאו כמו כאן
    למרות שיש מבנה קבוע לסקירות שלך

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן