אחרי שנים ארוכות של רנסנס בשוק אופנועי האנדורו הישראלי שהתנפח לממדי בועה, ואחרי שבשנת 2023 הבועה התפוצצה ומספרי המכירות התרסקו בכמעט 50% – בשנת 2024 שוק האנדורו מתחיל להתייצב, כשחל גידול קטן במספרי המכירות ביחס לשנה שעברה.
בשנת 2024 נמכרו בישראל 737 אופנועי שטח מקצועיים ברישוי צהוב. נזכיר שבשנת 2022 נשבר השיא עם 1,350 כלים, ובשנת 2023 נרשמת ירידה חדה של כ-47% במכירות אופנועי אנדורו חדשים ברישוי צהוב. פרט לאופנועי האנדורו נמסרו גם 275 אופנועים חשמליים של סורון – מהם 21 מדגם סטורם בי ועוד 254 כלים מדגם אולטרה בי. אלה האחרונים אינם יכולים להיחשב כאופנועי אנדורו אלא יותר כאופנועי שעשועים לרכיבת שטח – Play Bikes. כך או כך, הסורון תפסו תאוצה השנה ולמעשה הכפילו את מספרי המכירות של שנת 2023.
כבר כתבנו את זה בעבר כמה פעמים וחשוב לחזור על זה שוב: אם ב-2005 נמכרו בישראל כ-80 אופנועי אנדורו מקצועיים – רובם ככולם למתחרים באליפות ישראל באנדורו – הרי שב-2017 נמכרו בישראל כ-1,300 אופנועי אנדורו מקצועיים, ב-2018 נמכרו 1,326 כלים, ב-2019 נמכרו 1,231 כלים, ב-2020 נמכרו 1,300 כלים, וכך גם ב-2021, וב-2022 נמכרו כ-1,350 אופנועי אנדורו חדשים – רובם המכריע לרוכבי פנאי של סוף שבוע בגילים שמתחילים ב-18 ומגיעים ליותר מ-60. על הסיבות לגידול הדרמטי הזה כבר כתבנו בעבר בטור 'השטח פורח', והטור הזה נכון גם היום.
ב-2023, כאמור, המכירות התרסקו ונמכרו בישראל כ-720 אופנועי אנדורו חדשים, וההתרסקות הזו נבעה מכמה בסיבות: עליית הריבית ועליית מחירו של הכסף, אבל גם שוק האנדורו עצמו – עד הקורונה הייתה תחלופה רבה של אופנועים, וגם במחסני המשומשים של היבואנים היו כלים רבים. בזמן הקורונה, כשלאנשים היה כסף פנוי וזמן פנוי, ההסתערות על שוק האנדורו – כמו על שאר פעילויות הפנאי האישיות – הייתה גדולה, ומחסני החדשים והמשומשים התרוקנו. אחרי שהמדינה התאוששה מהקורונה המכירות כצפוי דעכו, מחסני המשומשים החלו להתמלא שוב, ובמקביל חלק מהיבואנים לא הצליחו למכור את כל הכלים החדשים שיובאו ארצה במאסות גדולות וחלקם נרשמו על יד יבואן. המצב הזה גרם למספרים מלאכותיים של 1,300 ו-1,350 אופנועים חדשים, כשבפועל מספרי הכלים שנמכרו עומדים על סביב 1,100-1,000 בשנה.
כך יצא שבשנים 2023 ו-2024 חלק מהיבואנים מכרו עדיין דגמים רשומי יד. הדוגמה המובהקת היא גאס גאס, שהעלתה השנה 4 כלים חדשים בלבד בזמן שמכרה עשרות כלים רשומי יד משנים 2022 ו-2023, אבל יש גם אופנועים של הוסקוורנה ושל ק.ט.מ שנמכרו מהיבואן כרשומי יד.
ההערכה הרווחת היא ששוק האנדורו הישראלי יתייצב בשנה הקרובה על מספרים של סביב 1,000-900 כלים חדשים בשנה. אלו עדיין מספרים מרשימים ביותר – גדולים מאוד ביחס לגודל האוכלוסייה, כך שישראל עדיין תהיה מעצמת אנדורו, רק שהמספרי הכלים החדשים בשנים הקרובות ישקפו טוב יותר את מצב השטח.
מתוך 737 האופנועים שנמכרו השנה, 402 אופנועים הם של מותג ק.ט.מ – כ-54.5% ממכירות החדשים וגידול של 50 כלים ביחס ל-2023. 157 אופנועי אנדורו נוספים ממותג הוסקוורנה, שגדל מ-90 ב-2023, ועוד 4 כלים של גאס גאס – מציבים את היצרנית האוסטרית עם נתח שוק ישראלי של 76.4% – יחס גדול משנים קודמות, דווקא בשנה שבה חברת האם – קונצרן ק.ט.מ – חווה קשיים כלכליים משמעותיים ומודיעה על הליך הבראה.
בטא עם ירידה מ-120 ל-71 אופנועי אנדורו, מחזיקה בנתח שוק שקטן מ-17% ל-9.6%, ושרקו עם ירידה מ-48 כלים ב-2023 ל-28 כלים ב-2024. המותג TM רייסינג מטפס ל-33 כלים השנה, וגם פנטיק מתחילה להיכנס לשוק עם 27 כלים. רייחו אחרונה עם 15 כלים ב-2024.
אופנוע האנדורו הנמכר ביותר בישראל הוא הק.ט.מ 250EXC, שממנו נמכרו כ-175 יחידות, והשני ק.ט.מ 300EXC עם 98 יחידות. אחרי שבשנה שעברה נמכרו יותר 300 דופעימתיים מאשר 250 סמ"ק, השנה שוב מהפך, כמהנפח של 250 סמ"ק נמכרים בדיוק 300 כלים, ואילו ה-300 סמ"ק מכר 222 יחידות מכל המותגים.
בחלוקה בין אופנועים דו-פעימתיים לבין כאלו עם מנוע 4 פעימות, היחס לטובת הדו-פעימתיים גדל מעט ביחס לשנים קודמות ועומד על 76.8% אופנועים דו-פעימתיים. במספרים מדובר על 566 אופנועים בעלי מנוע דו-פעימתי, לעומת 171 אופנועים בעלי מנוע 4 פעימות. בנוסף לאלה נמכרו בישראל גם 275 אופנועי סורון בעלי מנוע חשמלי מדגמי סטורם בי ואולטרה בי (הטבלה בהמשך).
טבלת מכירות מלאה אופנועי אנדורו לשנת 2024 – לפי דגם
יצרן | דגם | מס' כלים |
---|---|---|
ק.ט.מ | 150EXC | כ-10* |
250EXC | כ-175* | |
300EXC | 98 | |
250EXC-F | 44 | |
350EXC-F | כ-65** | |
450EXC-F | כ-5** | |
500EXC-F | 5 | |
סה"כ ק.ט.מ | 402 | |
הוסקוורנה | TE150 | 9 |
TE250 | 67 | |
TE300 | 59 | |
FE250 | 8 | |
FE350 | 9 | |
FE450 | 1 | |
FE501 | 4 | |
סה"כ הוסקוורנה | 157 | |
בטא | RR125 | 5 |
RR200 | 3 | |
RR250 | 16 | |
RR300 | 23 | |
קרוסטריינר 250 | 9 | |
קרוסטריינר 300 | 8 | |
RR350 | 3 | |
RR390 | 1 | |
EVO 250 | 2 | |
EVO 300 | 1 | |
סה"כ בטא | 71 | |
TM Racing | EN250i | 13 |
EN300i | 14 | |
EN250F | 2 | |
EN300F | 2 | |
EN450F | 2 | |
סה"כ TM | 33 | |
שרקו | SE-R125 | 7 |
SE-R250 | 10 | |
SE-R300 | 6 | |
SEF-R250 | 2 | |
SEF-R300 | 3 | |
סה"כ שרקו | 28 | |
פנטיק | XE125 | 10 |
XE300 | 7 | |
XEF250 | 5 | |
XEF300 | 1 | |
XEF450 | 4 | |
סה"כ פנטיק | 27 | |
רייחו | MR250 | 8 |
MR300 | 7 | |
סה"כ רייחו | 15 | |
גאס גאס | EC250 | 2 |
EC250F | 1 | |
EC350F | 1 | |
סה"כ גאס גאס | 4 | |
סך הכל כללי | 737 |
- * ק.ט.מ 150EXC ו-250EXC נרשמים תחת אותו קוד דגם
- ** ק.ט.מ 350EXC-F ו-450EXC-F נרשמים תחת אותו קוד דגם
טבלת מכירות אופנועי שטח חשמליים לשנת 2023
יצרן | דגם | מס' כלים |
---|---|---|
סורון (חשמלי) | סטורם בי | 21 |
אולטרה בי | 254 | |
סה"כ סורון | 275 |