בחודש ינואר של שנת 2025 נמסרו יותר מ-2,700 אופנועים וקטנועים – כ-550 כלים דו-גלגלים יותר מאשר בתקופה המקבילה בשנה הקודמת, וזאת לתוך שנה שבה אנחנו צופים עלייה משמעותית במכירות אופנועים וקטנועים, פשוט כי אין ברירה אחרת.
אין ברירה אחרת כי צריך להתמודד עם הכשל התחבורתי המתמשך בישראל ועם הצפיפות הבלתי נסבלת בכבישים הסתומים הגדושים ברכבים. יש את הזינוק ביוקר המחייה שעשוי לגרום למשפחות לוותר על הרכב הפרטי השני ולעבור לדו-גלגלי זול, וגם – אולי – הציפייה להקלות ברגולציה החונקת על הדו-גלגלי.
מבחינת צפיפות בכבישים ויחס דו-גלגלי ביחס למצבת כלי הרכב, הרי שבישראל יש אנומליה בלתי נתפסת. צפיפות הכבישים בישראל גבוהה פי 3.5 מהממוצע במדינות ה-OECD, ולמרות זאת רכב דו-גלגלי מהווה רק כ-4.5% ממצבת כלי הרכב – פחות מחצי מהממוצע באירופה, ובחלק מהמקרים פחות משליש. במספרים מדובר על פחות מ-200 אלף כלים דו-גלגליים הרשומים בישראל, לעומת יותר מ-4 מיליון כלי רכב, שלא לדבר על 46,613 הרכבים החדשים שנמסרו בינואר השנה. גידול האוכלוסייה בשנים הקרובות, בשילוב עם הצפיפות בכבישים והמשך עבודות התשתית שמקשות על הנהיגה ברכב פרטי, עשויים לגרום לנהגים רבים לעבור לרכב דו-גלגלי.
ישנם גם תהליכים נוספים אשר צפויים לעודד נהגים לעבור לרכב דו-גלגלי, ביניהם סיום המלחמה והתייצבות המשק, בהמשך – הורדת הריבית בשל השיפור במצב הכלכלה, הרגולציה העכשווית והעתידית לשוק הקורקינטים והאופניים החשמליים שהיה פרוץ לחלוטין עד לאחרונה, וכן שפע של דגמי אופנועים וקטנועים חדשים שיגיעו השנה ארצה.
כלי דו-גלגלי הוא הפתרון המהיר, היעיל והזול ביותר לשליטה על הזמן והמרחב, וראייה לכך היא שבינואר 2025 נמכרו בישראל 2,707 כלים דו גלגליים, לעומת 2,181 שנמסרו בחודש ינואר 2024, כלומר עלייה של 24%.
מטרו-מוטור פתחה את שנת 2025 עם 1,282 כלים דו גלגליים שנמסרו , עם סאן-יאנג ב-703 מסירות וימאהה עם מסירות של 482 כלים. קוואסאקי עם 110 ובטא עם 7 כלים תורמים את חלקם לקבוצת מטרו, רגע לפני שהם נרכשים ב-210 מיליון ש"ח ועוברים לבעלות של קרסו (או פריזבי, בשמם הנוסף). עופר-אבניר מסרו בינואר 566 כלים, כאשר מאיר ממוקמים במקום השלישי עם מסירות של 369 כלים מתחילת השנה, רובם מתוצרת הונדה.
בראש הרשימה של חודש ינואר ניצב הימאהה איקסמקס 300 (בתמונה בראש הידיעה) עם 143 כלים, אחריו קימקו מובי 125 עם 128 כלים וסאן-יאנג ג'וימקס Z עם 94 כלים.
אנחנו נוטים להאמין שבשנת 2025 השוק הדו-גלגלי הישראלי יעבור בהרבה את 20,270 האופנועים והקטנועים החדשים שעלו על הכבישים בשנת 2024. פשוט כי אין ברירה אחרת.