דף הבית / מדריכים / לרוכב המתחיל / לנווט בשטח עם ספר דרך
RoadBook-Qourse-007

לנווט בשטח עם ספר דרך

מוניק השתתפה בהדרכת ניווט עם ספר דרך, והיא הצליחה לשלב כמה פעילויות מוכרות לתוך פעילות אחת משולבת ואינטנסיבית; מדריך קצר לשימוש בספר דרך

בסוף השבוע האחרון התקיים ליד אשלים 'אימון ספר דרך' – אירוע שמטרתו הייתה ללמד ולתרגל שימוש בספר דרך בניווטים רכובים של ראלי-רייד. את סוף השבוע ארגנו בחינם וללא תשלום – בכדי להכניס רוכבים לתחום הראלי והניווט – שמוליק פאוסט שיזם את האירוע, דן קטנוב, רן סיטון, גלעד בצלאל ורפי כהן, וכן חברי עמותת הראלי-רייד וחברי קבוצת המרוצים של הגמל המעופף שעזרו לארגן ובאו לעזור ולחנוך.

אל האירוע הגיעו 18 משתתפים, מהם 6 'חונכים' מנוסים בניווט ספר דרך, מלווה ב-SBS, ו-10 רוכבים ללא ניסיון בניווט ספר דרך.

יוצאים לנווט עם ספר דרך
יוצאים לנווט עם ספר דרך

"חפש את המטמון"

בראלי-רייד ברחבי העולם מנווטים בעזרת ספר דרך ולא עם מכשיר GPS, מה שאומר שמשתמשים במד מרחק ומעין מפה בגליל ארוך, עם הוראות, סימנים, אזהרות, מרחק בין נקודה לנקודה ומרחק מצטבר.

למפה הזו קוראים, כאמור, ספר דרך, וזה בעצם תיאור של מה שתראה בדרך. 'טוליפ' הוא ייצוג ציורי של המסלול. כל צומת בתוואי מצויר כתרשים קטן המראה את עיצוב הצומת, ואת המסלול לנקודה הבאה.

הציורים הם רבים ומגוונים. כך למשל יכול להיות צומת פשוט, צומת עם מספר רב של שבילים מתפצלים, עלייה, ירידה, כניסה או יציאה מנחל או דרך ראשית או דיונה, יכול להיות ציור של בית ליד השביל או קובייה, סלע גדול, או כל דבר אחר שאליו נצטרך לשים לב בדרך ושיהווה נקודת ציון עבור הנווט.

ליד חלק מהנקודות יש אזהרות או סימני מקרא קצרים – חריצים, ירידות מסוכנות, דרך צרה, שלטי עצור, הגבלת מהירות, ועוד סימנים שונים שעל הנווט ללמוד ולדעת. בנוסף, אפשר גם למצוא את האזימוט לפנייה לשביל הנכון.

הפסיק הקטן שנמצא בכל שרטוט מסמן את הנקודה שבה נמדד המרחק. לרוב זה יהיה על הצומת, אבל לא בהכרח, שכן יכול להיות גם ליד גל אבנים שנמצא ליד, על מדרגה או כל אלמנט אחר שנמצא בשטח.

אם הנווט טעה באחד הסימונים ולקח פנייה או דרך לא נכונה, הוא יהיה חייב לחזור לנקודה האחרונה, להתאפס ולהמשיך בניווט.

עוברים על ספר הדרך ומסמנים נקודות חשובות
עוברים על ספר הדרך ומסמנים נקודות חשובות

מה צריך בשביל לנווט בספר דרך? 

ראשית, מד מרחק מדויק. הרוב משתמשים ב-ICO שנותן מרחק מצטבר (ברכבים משתמשים לרוב ב'טרה טריפ' ומאפסים בין הנקודות).

שנית, מכשיר תצוגה וגלילה לספר דרך. מכשיר כזה מגיע עם מתג חשמלי שנמצא בדרך כלל על הכידון בצד שמאל, ותפקידו להעביר בין הנקודות. ישנם רוכבים שמשתמשים בטאבלט או בטלפון עם אפליקציה ייעודית, ונעזרים בשלט חיצוני לגלול את המסך.

לבסוף, מד אזימוט. יש רוכבים שמשתמשים ב-ICO שמשמש גם למרחק וגם לאזימוט, יש שמרכיבים ICO נוסף עבור האזימוט בנוסף לזה אחראי למדידת המרחק, ויש רוכבים שמשתמשים בטלפון סלולרי ישן שמורכב על הכידון ותפקידו להציג את האזימוט.

את ספר הדרך מקבלים המתחרים בראלי-רייד בערב שלפני יום הרכיבה, אך לעתים גם רק כמה דקות לפני היציאה לדרך. כשיש זמן, רוב המתחרים יעברו על ספר הדרך לפני ויסמנו לעצמם נקודות להתייחסות. חלק יסמנו במרקרים צבעוניים פניות ונקודות ציון, חלק יתרגמו את המקרא או יכתבו לעצמם הערות שיחשבו שיצטרכו בדרך.

בתמונה ניתן לראות כמה 'טוליפים', כשאנחנו נתייחס לשתי נקודות הנמצאות במרחק של 190 מטרים אחת מהשנייה:

נקודה 181, ק"מ מצטבר 38.67 – שלושה סימני קריאה שמסמנים אזהרה רצינית, קו עם V באמצע שמסמן לנו חריץ קרקע, חץ למטה שמסביר שזו ירידה, ומדרגה.

נקודה 182, ק"מ מצטבר 38.86 – צומת שבילים, פנייה ימינה באזימוט 166 מעלות, בצד השמאלי להמשך השביל יש דיונה, ובין המשך השביל לפנייה ימינה יש קרקע שנפלה / בור / חריץ ואיזושהי קופסה שכנראה כשתגיע לשם תבין על מה מדובר.

RoadBook-Qourse-004

חוויה תלת-ממדית

בחוויה האישית שלי מסוף השבוע אני יכולה לספר ששילבתי כמה דברים שעשיתי בעבר ביחד: רכיבה ותחרות באנדורו, ניווט בראלי לג׳יפים (אבל עם GPS), וכן ניווט בעזרת ספר דרך (אבל בתור נווטת שיושבת ליד נהג SBS.

החוויה אדירה! תחשבו על ההרגשה של ילד שרץ עם מפה ומחפש מטמון, תוסיפו לזה רכיבה בתוואי שטח משתנים במהירות שלוקחת כל אחד אל הקצה שלו, שכן אחרי הכל מדובר בתחרות, וכמו כולם אתה רוצה להגיע מהר ככל האפשר. לכך תוסיפו מיומנות קריאה ושינון של הטוליפ הבא תוך כדי רכיבה בכדי שלא תצטרך לעצור וכמה שפחות להאט, ותתחילו להבין את גודל האתגר.

כשכל האלמנטים מתחברים יחד לרכיבה וניווט שוטפים, זהו אדרנלין טהור עם הרבה אתגר. עד כמה החוויה מהנה? ובכן, כל מי שהשתתף באירוע מדבר עכשיו על הפעם הבאה, על איזה ציוד כדאי לקנות ומאיפה, ועל איך הוא מביא חברים נוספים שיחוו את חוויית הניווט והרכיבה בשטח. וכמובן – כולם חושבים על השתתפות במרוצי ראלי-רייד.

ככל הנראה בעתיד הקרוב יתקיימו אירועים נוספים מעין אלו, ואפשר להתעדכן בעמוד הפייסבוק עמותת הראלי-רייד הישראלי ובעמוד של קבוצת המרוצים הגמל המעופף.

מנווטים תוך כדי תחרות
מנווטים תוך כדי תחרות

אודות מוניק אורבי

הילדה הנצחית של המערכת, רוכבת מוטוקרוס ואנדורו, ומדי פעם גם כותבת על זה

עשוי לעניין אותך

300cc-scooters-2019-009

הסיכון שברכיבה ללא ביטוח צד ג'

כשהמיקוד כולו על ביטוח החובה היקר להחריד, ישנה נטייה לשכוח מביטוח צד ג' החשוב במקרה נזק לצד שלישי; על המשמעויות והעלויות של רכיבה ללא ביטוח צד ג'

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן