דף הבית / מכונות / רכיבה ראשונה: ב.מ.וו R 1250 GS החדש
BMW-R1250GS-test-027

רכיבה ראשונה: ב.מ.וו R 1250 GS החדש

ה-R 1250 GS החדש לוקח את הפלטפורמה השואפת לשלמות של ה-R 1200 GS, ומשפר אותה במנוע ובאלקטרוניקה; מבחן דרכים

צילום: בני דויטש

  • יתרונות: קונספט, התנהגות דינמית, גמישות מנוע, נוחות, אלקטרוניקה, איכות כללית, שלמות
  • חסרונות: רעשים מהחלק הקדמי בזמן רכיבה, תצרוכת דלק, מחיר
  • שורה תחתונה: ה-R 1250 GS לוקח את פלטפורמת ה-R 1200 GS השואפת לשלמות ומשפר אותה במנוע ובאלקטרוניקה
  • מחיר: 159,900 ש"ח; 164,900 ש"ח ל-HP ו-165,900 ש"ח לאקסקלוסיב
  • מתחרים: ק.ט.מ 1290 אדוונצ'ר S, דוקאטי מולטיסטראדה 1260 אנדורו
  • נתונים טכניים: מנוע בוקסר 2 צילינדרים, 1,254 סמ"ק, 136 כ"ס ב-7,750 סל"ד, 14.6 קג"מ ב-6,250 סל"ד, קירור נוזל, תזמון שסתומים משתנה ShiftCam, הזרקת דלק עם מצערות חשמליות ו-4 מצבי ניהול מנוע / אופנוע, 6 הילוכים, מצמד מחליק בתפעול הידראולי, שלדה 2 חלקים עם מנוע גורם נושא עומס, מתלה קדמה טלהלבר, מהלך 190 מ"מ, מתלה אחורי פרהלבר, מהלך 200 מ"מ, מערכת מתלים חשמלית אוטומטית ESA, צמד דיסקים קדמיים 305 מ"מ עם קליפרים רדיאליים, דיסק אחורי 276 מ"מ, מערכת ABS להטיה, אורך 2,207 מ"מ, בסיס גלגלים 1,514 מ"מ, גובה מושב 850 / 870 מ"מ, משקל מלא 249 ק"ג, מיכל דלק 20 ל', צמיגים 120/70R19, 170/60R17
ב.מ.וו R 1250 GS - כאן בגרסת HP
ב.מ.וו R 1250 GS – כאן בגרסת HP

מה זה?

הב.מ.וו R 1200 GS, בגרסתו האחרונה מקוררת הנוזל שיצאה ב-2013 ושופרה כמעט בכול שנה, הוא אופנוע שמבחינתנו שואף לשלמות. אמת המידה של האדוונצ'ר-טוררים, האופנוע שמ-2004 בגרסת ה-1200 מקוררת האוויר כובש את טבלאות מכירות האופנועים, האופנוע הנמכר ביותר של ב.מ.וו, זה שהאבות הרוחניים שלו – ה-R 1100 GS וה-R 1150 GS – הקימו הלכה למעשה את קטגוריית האדוונצ'ר-טוררים הגדולים – אז האופנוע הזה משתדרג ל-2019.

ומה אפשר לשפר בכלי שהגיע לרמה כל כך גבוהה, וכמו שאמרנו הוא שואף לשלמות? ובכן, בראש ובראשונה את המנוע. אחרי 15 שנה שבהן נפח המנוע של ה-1200 עמד על 1,170 סמ"ק, השנה הבוקסר הוותיק, שסוגר כבר 95 שנות שירות, גדל ל-1,254 סמ"ק. עוד כוח אף פעם לא מזיק. אבל יותר מזה – הבוקסר מקבל לראשונה תזמון שסתומים משתנה חדש של ב.מ.וו שנקרא ShiftCam, אשר אמור לשפר את המילוי הנפחי על כל פני טווח הסל"ד, והלכה למעשה לשפר את גרף המומנט כך שיהיה שטוח יותר וגמיש יותר – זה בלי קשר להגדלת הנפח, שגם היא תורמת את חלקה להגדלת המומנט.

ואכן, מנוע הבוקסר החדש מפיק כמעט 14.6 קג"מ ב-6,250 סל"ד (לעומת 12.75 קג"מ במנוע ה-1200 הקודם), אבל כבר ב-2,000 סל"ד הוא מפיק כ-11.5 קג"מ אימתניים, וזה הסיפור של המנוע הזה – גמישות מדהימה. בנוסף, ההספק הסופי טיפס מ-125 ל-136 כ"ס, וכמו שכתבנו – יותר כוח זה תמיד טוב.

מנוע הבוקסר המוגדל - תזמון שסתומים משתנה ויותר מומנט לכול טווח הסל"ד
מנוע הבוקסר המוגדל – תזמון שסתומים משתנה ויותר מומנט לכול טווח הסל"ד

הפלטפורמה המכאנית של ה-GS החדש נשארה כמעט זהה לדגם היוצא, כולל השלדה בשני חלקים עם המנוע המשמש כגורם נושא עומס מרכזי, בולמי הטלהלבר מלפנים והפרהלבר מאחור, הגלגלים והבלמים, ומה שהשתנה – או יותר נכון התקדם – אלו בעיקר הבקרות ומערכות האלקטרוניקה.

ה-R 1250 GS החדש מקבל את כל הטכנולוגיה שב.מ.וו יכולה להרעיף על האופנועים שלה. חלק מהבקרות מגיעות כאופציה בלבד, אולם האופנועים של ב.מ.וו לרוב מגיעים ארצה באבזור מלא, כל שכן סדרות ה-GS. כך למשל יש מערכת ABS Pro מתקדמת להטיה, יש מערכת בקרת אחיזה TDC ומערכת בקרת יציבות ASC, בקרת זינוק בעלייה חדשה המופעלת בלחיצת בלם, קוויקשיפטר לשני הכיוונים, מערכת המתלים החשמליים ESA מהדור האחרון שמכוונת אוטומטית את עומס הקפיץ בבולם האחורי ואת השיכוכים, מערכת עזר חדשה לבלימה בשם DBC אשר מווסתת את עוצמת הבלימה בין צמד הבלמים, אור בלם דינמי, וכן ניהול מנוע / אופנוע מתקדם הכולל 4 מצבי ניהול השולטים על המנוע, המתלים, ה-ABS ובקרת האחיזה. בנוסף לאלו יש גם פנסי LED היקפיים, כולל אורות אוטומטיים ליום וללילה, בקרת שיוט, חימום לידיות הרוכב, ניטור לחץ אוויר בגלגלים, וכן מסך TFT בגודל "6.5 המתממשק לטלפון הסלולרי ולמערכת התקשורת שבקסדה. אמרנו – כל מה שב.מ.וו יכולה לזרוק על האופנועים שלה.

האופנוע שכאן במבחן הוא גרסת ה-HP של ה-R 1250 GS החדש, הכוללת צביעה מיוחדת בלבן-אדום-כחול וכן חישוקים זהובים במקום הכסופים. שאר האופנוע זהה למדי ל-GS הרגיל, וכאמור הכלים מגיעים ארצה עם אבזור מלא.

אז איך משפרים את השואף לשלמות?
אז איך משפרים את השואף לשלמות?

ביצועים

השוני הגדול ביותר בין ה-R 1200 GS מקורר הנוזל של 2013 וצפונה לבין ה-R 1250 GS החדש נמצא כאמור במנוע. זה לא שוני כמו שמדובר באבולוציה מבורכת, כי זה תמיד נחמד לקבל יותר כוח.

מנוע הבוקסר החדש גמיש מאוד – מהגמישים ביותר שעליהם רכבנו, כשכבר משחרור קלאץ' בסל"ד רצפה מתקבל דחף שנובע מהמומנט הגבוה של המנוע הזה. למעשה, שיפור המומנט על פני כל טווח הסל"ד מאפשר לבחוש פחות בתיבת ההילוכים והופך את ה-GS החדש לאופנוע כמעט אוטומטי. כשכן צריך להחליף הילוכים, הקוויקשיפטר המצוין הכולל גם אוטובליפר ימנע את הצורך בשימוש בקלאץ' ויעביר הילוכים באופן חלק ונעים – כמו שבב.מ.וו יודעים.

המשמעות של הגדלת המומנט ועיבוי הטווח היעיל של המנוע באה לידי ביטוי בכמה אופנים. ראשית, כאמור, אפשר לרכוב על סל"ד נמוך יותר מבעבר ועדיין לקבל את הדחף הדרוש לתאוצה – כמעט בכול הילוך. בתחומי סל"ד גבוהים יותר מתקבל מומנט רב יותר מבעבר, ובתאוצה בפול גז בסל"ד גבוה מתקבל דחף חזק יותר משל המנוע הקודם – וזה מצוין. המשמעות היא שה-R 1250 GS שומר על תכונות האופי של הדגם היוצא, אולם הוא עושה זאת עם יותר כוח על פני כל טווח הסל"ד.

יותר כוח = יותר ווילי'ז...
יותר כוח = יותר ווילי'ז…

גם המהירות המרבית עלתה, ואם בדגם הקודם האופנוע הרגיש נוח עד 180 קמ"ש והמהירות המקסימלית עמדה על 200 וקצת, הרי שפה ב-200 קמ"ש האופנוע עדיין נמצא עמוק בתוך אזור הנוחות, והמהירות המקסימלית שראינו על הצג עמדה על 230 קמ"ש (למרות שבדף הנתונים בב.מ.וו מצהירים על 200 קמ"ש כמהירות מקסימלית). כך או כך, 200 קמ"ש מעולם לא היו נינוחים יותר, והבוקסר החדש בהחלט מרחיב את טווח הביצועים וטווח היכולות של ה-R-GS. מ-ע-ו-ל-ה.

מבחינת התנהגות דינמית, ה-R 1250 GS שומר על היכולות הגבוהות שאותן ראינו בדגמים קודמים של המכונה המופלאה הזו. מערכת המתלים הייחודית – טלהלבר מלפנים ופרהלבר מאחור – מונעת שקיעה בעת בלימה ובעצם מבודדת את הרוכב מהנעשה תחתיו, כשהאופנוע מהונדס ברמה גבוהה ומשדר לרוכב שהוא יכול לסמוך עליו. וכשסומכים על האופנוע ומורידים פקודות – הכול עובד, ועובד מצוין. המתלים מגהצים את הכביש ושומרים על יציבות האופנוע.

אחת המטרות של ב.מ.וו בתקופה האחרונה היא להוריד מהתסבוכת של יותר מדי פונקציות במחשב והפיכת ממשק המשתמש לפשוט ונוח יותר. כך למשל, מעתה כל מה שיש לבחור זה את מצב ניהול האופנוע (דינמיק, כביש, גשם ואנדורו-פרו), ואת מצב המתלים (דינמיק או כביש), והמחשב יעשה את השאר – בחירת חוזק המנוע ומהירות התגובה, בחירת מצב ה-ABS ובקרת האחיזה, וגם בחירת רכות הבולמים. עומס הקפיץ, אגב, מתבצע באופן אוטומטי בהתאם למשקל על החלק האחורי של האופנוע, כך שגם בזה הרוכב לא צריך להתעסק יותר. מצוין.

מה עוד? ובכן, הבלמים משובחים – לא פחות, וההתנהגות הדינמית מעולה. ה-GS החדש – כמו קודמו – מצטיין בתקיפת כבישים מפותלים, ועם הרוכב הנכון הוא יכול להראות את הזנב לכלים שלכאורה דינמיים ממנו.

התנהגות כביש משובחת
התנהגות כביש משובחת

איך זה מרגיש?

ובכן, קודם כל כמו GS. בב.מ.וו שמרו על מכלול התחושות הכל כך מיוחד של סדרת ה-GS מקוררי הנוזל, וה-R 1250 GS החדש מספק תחושות זהות לחלוטין לקודמו. זה נכון לתנוחת הרכיבה המיוחדת לו, לכידון הרחב, למושב הנוח מאוד שמאפשר רכיבה של שעות (כמה הוא נוח? ובכן, כמו כל ב.מ.וו גדול שאנחנו בוחנים – גם על ה-R 1250 GS כיסינו כ-1,500 ק"מ בסוף שבוע אחד, כשבאחד הימים ירדנו לאילת בהרכבה, ישבנו שעה על החוף וחזקנו בחזרה למרכז. הרוכב, המורכבת והאופנוע – כולם מרוצים ואף אחד לא התלונן. ככה הוא נוח ומפנק).

גם הסאונד ממנוע הבוקסר נשמר, וטוב שכך, למרות תקנות זיהום האוויר שחונקות את מערכות הפליטה. בהחלט היינו שמחים לקצת יותר סאונד ממערכת הפליטה עם מערכת פליטה משוחררת יותר, אולם החספוס של המנוע הזה, שיוצר גם ויברציה נעימה וגם את הצליל המיוחד – נשמר.

ואם כבר סאונד וצלילים, אז עדיין לא ברור לנו מה זה הסאונד החורק שיש מהחלק הקדמי של המנוע והאופנוע בזמן שהגיר נמצא בהילוך והאופנוע מתגלגל. במהירויות גבוהות לא שומעים את זה בגלל רעשי הרוח, אבל במהירויות נמוכות זה קצת מציק ובב.מ.וו יצטרכו לפתור את זה. וכבר נגענו בביקורת, אז נספר שתצרוכת דלק ממוצעת של 13 ק"מ/ל' בזמן המבחן – אפילו שרכבנו מהר – זה קצת יותר מדי לדעתנו.

עזבו שטח - זה לא באמת בשבילו
עזבו שטח – זה לא באמת בשבילו

הנוחות כאמור גבוהה מאוד – גם לרוכב וגם למורכב – והארגונומיה פה מושקעת ומוקפדת עד לפרט האחרון. גם מיגון הרוח טוב מאוד (אם כי לא מושלם), כשבמצב הגבוה של המשקף, הרוח מוסטת ברובה המכריע אל מעבר לקסדת הרוכב והמורכבת. ה-R 1250 GS – כמו קודמו ה-R 1200 GS – הוא אחד מאופנועי התיור הנוחים והמפנקים ביותר שיש, והוא מתאים מאוד לתיור ארוך טווח, אך גם לשימוש יומיומי ישראלי.

מסך ה-TFT הצבעוני, שהיה כבר בגרסה האחרונה של ה-R 1200 GS, מתופעל כולו מכפתור ההפעלה שנמצא על בית המתגים השמאלי, וגן מהגלגלת שנמצאת בסמוך לבית המתגים. התפעול נוח ואינטואיטיבי, וגם מי שלא מכיר את הממשק של ב.מ.וו יגלה אותו בקלות ובמהירות. זוהי אבולוציה נוספת בידידותיות התפעול של אופנועי ב.מ.וו. ואם כבר בית המתגים השמאלי, אז את מערכת ה-ABS ואת בקרת האחיזה ניתן לנתק בלחיצת כפתור – גם תוך כדי רכיבה, ואנחנו אוהבים מאוד שהאופציה הזו קיימת.

אהבנו מאוד את התפעול של מערכת הזינוק בעלייה. בלחיצה חזקה על מנוף או רגלית הבלם כשהאופנוע בעמידה, המערכת תופעל ותנעל את הגלגלים. עם פתיחת גז ושחרור קלאץ', או לחלופין עם לחיצה נוספת על הבלם, המערכת תתנתק ותאפשר תחילת רכיבה חלקה.

וגם זה חלק מהכיף...
וגם זה חלק מהכיף…

סיכום ועלויות

ה-R 1250 GS הוא אבולוציה ראויה מאוד ל-R 1200 GS, והוא משפר אותו בשני מקונמות חשובים: במנוע ומערכות האלקטרוניקה והבקרות. המנוע פה כאמור יותר חזק ויותר גמיש, ואילו מערכות האלקטרוניקה מקיפות יותר, רחבות יותר, ועם זאת אינטואיטיביות יותר וקלות יותר לתפעול. אם שאלנו את עצמנו ב-2013 לאן עוד אפשר לשפר את האופנוע הזה, השואף לשלמות, קיבלנו את התשובה ב-R 1250 GS.

מאוד מעניין הכיוון שאליו הולכת ב.מ.וו עם מערכות האלקטרוניקה והבקרות. יש פה כאמור יותר בקרות ויותר מערכות אלקטרוניות מבכול GS אחר בעבר, אך יחד עם זאת יותר קל לתפעל את המערכות ולשלוט בהן, כשהממשק הופך ליותר ידידותי. בב.מ.וו הורידו אופציות והשאירו רק את מה שבעיניהם חשוב. לרוכבים רבים זהו יתרון גדול, שמאפשר הלכה למעשה להשתמש ביותר אופציות. פחות זה יותר, אנחנו יודעים, לחלק גדול מהרוכבים.

ועם זאת, ה-R 1250 GS ממשיך באופן ישיר את הקו של ה-R 1200 GS בגרסתו האחרונה מקוררת הנוזל, והוא מהאדוונצ'ר-טוררים הטובים והאיכותיים שיש. יותר מזה – הוא סמל סטטוס, רק שעכשיו יש לו יותר כוח.

ה-R 1250 GS הוא מכונת תיור משובחת, עם מכלולים איכותיים, נוחות אינסופית, יכולות דינמיות סופר-גבוהות, מערכות אלקטרוניקה מהמתקדמות שיש בעולם האופנועים, ועם איכות בנייה וגימור גרמניים למהדרין. ככזה, הוא כאמור ממשיך להיות סמן ימני ואמת מידה בסגמנט האדוונצ'ר-טוררים – כזה שכולם רוצים להיות כמותו, או לפחות למכור כמותו.

האבולוציה הופכת את ה-R 1250 GS לחזק יותר, לגמיש יותר ולקל יותר לרכיבה ולתפעול, אך יחד עם זאת זהו עדיין אותו GS משובח שמאפשר תיור מהיר, בזוג עם ציוד, לאורך קילומטרים רבים, ועם האופי המיוחד של מנוע הבוקסר ושל האופנוע כולו. מכונה גרמנית משובחת ששואפת לשלמות, כשב-2019 היא אפילו יותר משובחת. אנחנו אוהבים את האופנוע הזה. רק המחיר…

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

Ducati 851 Strada 89 1

נוסטלגיה: דוקאטי 851 ו-888

ה-851 היה אופנוע הקצה של דוקאטי בשנות ה-80, והוא הוחלף בהצלחה על ידי ה-888; מנוע וי-טווין מתקדם, הרבה אדום, והצלחה גדולה במסלולים

2 תגובות

  1. Avatar

    אביעד איך הדגם החדש מבחינת יכולות שטח ביחס לדגם הראלי הקודם, האם ב hp החדש מהלך המיתלים כמו בראלי הקודם?
    תודה

  2. Avatar

    אין כמו קפה שחור בנבי מוסא… לפעמים האופנוע זה רק תירוץ

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן