ילדים דוהרים ומשתוללים על קורקינטים ואופניים חשמליים – בלי הכשרה, בלי הבנה בסיסית של הסכנה, ולעיתים על כלים משודרגים שטסים ב־80 קמ"ש – זה מחזה שכיח מאוד בערי ישראל. האנרכיה הזו עשויה להיבלם בקרוב: ועדת הכלכלה אישרה אתמול לקריאה שנייה ושלישית תיקון שיאפשר לדחות בשנה את מועד הוצאת רישיון הנהיגה למי שייתפס רוכב על כלי חשמלי קטן בניגוד לחוק.
לפי ההצעה שאושרה, מי שייתפס רוכב על אופניים חשמליים מתחת לגיל 16, או שירכב על אופניים וקורקינטים חשמליים לא תקינים או ללא הכשרה מתאימה – הגיל המינימלי שבו יוכל להוציא רישיון נהיגה על כל רכב אחר יידחה בשנה.
סגן היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד דוד טמיר, הסביר בפתח הדיון כי ההצעה לדחות בשנה הוצאת רישיון תחול גם על מי שייתפס מבצע עבירות תנועה, לרבות רכיבה ללא קסדה. רשימת העבירות שיגררו הטלת סנקציה זו טרם גובשה סופית, אך היא כוללת גם עבירה של הרכבת אדם אחר ואי-ציות לרמזור אדום.
עו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין, מסביר כי מבחינת רוכבי הקטנועים והאופנועים מדובר על בשורה בעלת משמעות בלתי מבוטלת: "נכון, לכלים האלו יש מנוע חשמלי, וחלקם מגיעים למהירויות גבוהה ביחס ליכולת הבלימה והיציבות – אבל מבחינת בית המשפט העליון הוא לא נחשב רכב מנועי. במילים פשוטות: רוכב על אופניים או קורקינט חשמלי שנפגע בתאונה עם קטנוע או אופנוע ייחשב מבחינה משפטית כמו הולך רגל. גם אם הוא חצה באדום, האחריות לפיצוי מוטלת במלואה על הרוכב ועל המבטח בפוליסת החובה של הקטנוע או האופנוע. לא מתווכחים על אשמה – זו אחריות מוחלטת".
ההשלכות של הדבר הן קריטיות: "לעיתים קרובות אנחנו נתקלים במצבים שבהם צעירים רוכבים על כלי תחבורה שמבחינה משפטית נחשבים לרכב מנועי, אבל בלי ביטוח חובה, ואז, כאשר שמתרחשת תאונה, הם נחשפים לתביעות כבדות – שבסופן הם עלולים לשלם את הפיצוי מכיסם. לא מאות, לא אלפים – לפעמים מאות אלפים ואף יותר", אומר עו"ד ורשה.
המהלך של ועדת הכלכלה חיובי בהחלט, ולאיש אין ספק לגבי נחיצותו. הבעיה, כמו תמיד, היא ביישום: "דחיית הוצאת הרישיון בשנה לצעירים שרוכבים בניגוד לחוק ומצפצפים על כולנו היא מהלך נכון ומרתיע, אך כזה שלא יהיה אפקטיבי אם המשטרה והרשויות המקומיות לא יאכפו אותו. במצב כזה החוק יישאר אות מתה, כמו רוב החוקים שחוקקו ולא נאכפו. הגיע הזמן לעשות סדר בכבישים ולהחזיר את תחושת הביטחון למשתמשי הדרך", מציין עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק. גם הוא מודה ללא היסוס: "הכאוס בכבישים הפך כבר לבלתי נסבל ולמסוכן, כאשר בני נוער רבים עולים על הכביש עם אופניים וקורקינטים חשמליים ורוכבים ללא הכרת חוקי התנועה הבסיסיים. רכיבה נגד כיוון התנועה, מעבר באור אדום, אי-ציות לרמזורים – מסכנים אותם ואת שאר משתמשי הדרך, וכמובן גם את רוכבי האופנועים והקטנועים".
זו אינה הבעיה היחידה: גורם שמכיר מקרוב את התנהלות אגף התנועה והתביעה המשטרתית מודה כי נכון להיום, גם אחרי תאונות קשות במעורבות אופניים וקורקינטים חשמליים, אף אחד לא טורח לבדוק האם הכלי כלל רכיבים משופרים. לפיכך, לדבריו, הסיכוי כי המשטרה תאכוף את העניין אפסית: "אני מתקשה לראות מצב שבו השוטר מרים את הצמיג האחורי של הקורקינט, מסובב את המצערת, ונוכח לגלות לאיזו מהירות הכלי מגיע. גם כיום, כאשר רוכבים חולפים על פני ניידת משטרה שנמצאת בתנועה, במהירות שגבוהה משמעותית מהמהירות המותרת – 25 קמ"ש – השוטרים נשארים, במרבית המקרים, אדישים".
