שנת 2022 ממשיכה את המומנטום של שנת 2021 במספרי מכירות דו-גלגלי בשוק הישראלי, כשגם השנה צפוי להיחצות רף 20 אלף הכלים החדשים שיעלו על כבישי ישראל. בששת החודשים הראשונים של 2022 נמסרו בישראל 11,208 אופנועים וקטנועים חדשים – כך עולה מדו"ח התוצרים של איגוד לשכות המסחר. זוהי אמנם ירידה קלה של 325 כלים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, שבה נמסרו 11,533 כלים חדשים (ירידה של כ-2.8%), אולם הירידה הזניחה הזו נובעת בעיקר מחוסר במלאים אצל חלק מהיבואנים, כשהדוגמה הבולטת ביותר היא קימקו. נזכיר כי בשנת 2021 נחצה לראשונה רף 20 אלף הכלים, כשבשנה זו עלו על הכבישים 20,718 אופנועים וקטנועים חדשים.
הנתון הזה לא מפתיע, והוא משקף היטב את מצב הכבישים העמוסים והסתומים. כל מי שרוכב או נוהג בכבישי ישראל, ובעיקר באזור המרכז והערים הגדולות, רואה ומרגיש את כמות כלי הרכב הבלתי נתפסת שממלאת את הכבישים, שגדלה משמעותית אחרי משבר הקורונה. העומסים הללו נובעים מהגידול במספרי כלי הרכב שעלו על הכבישים, יחד עם העובדה שאחרי משבר הקורונה עובדים רבים חזרו לעבוד מהמשרד. כך למשל, בחודש ינואר 2022 הכבישים היו ריקים בגלל סגר דה-פקטו, אולם בחודש פברואר העומסים חזרו בגדול, ובחודשים האחרונים מצב התנועה הפך לבלתי נסבל מתמיד, כשהכבישים הלכה למעשה סתומים. נהגים רבים מבינים שבהיעדר תחבורה ציבורית ראויה הפתרון הזמין, המיידי, המהיר ואף הזול ביותר לכאוס התחבורתי השורר בכבישי ישראל הוא כלי דו-גלגלי, ורואים את זה במספרי המכירות. כך למשל, חודשים מאי ויוני 2022 היו החודשים שבהם נמסרו הכי הרבה כלים – 2,109 ו-2,135 כלים בהתאמה. אנחנו מעריכים שהמגמה הזו תגבר, וכי החצי השני של שנת 2022 יהיה אפילו חזק יותר מהחצי הראשון, וכי 2022 תהיה חזקה יותר מ-2021.
אגב, הכאוס והצפיפות על כבישי ישראל בשילוב מזג האוויר המעולה עם מעט מאוד ימי גשם בשנה, אמורים למשוך הרבה יותר נהגים לדו-גלגלי, ולדעתנו פוטנציאל השוק הישראלי הוא 40 אלף כלים בשנה – אופנועים וקטנועים, רובם לתחבורה בסיסית וחלקם לפנאי.
המותג הנמכר ביותר במחצית הראשונה של שנת 2022 הוא כרגיל סאן-יאנג, ממנו נמכרו 2,930 כלים – גידול של 14.5% ביחס ל-2,561 כלים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, והמשך מגמת הגידול של המותג הטייוואני בישראל בשנים האחרונות. במקום השני הונדה, שמדיחה את ימאהה וממשיכה את מגמת הגידול העצום של השנים האחרונות. במחצית הראשונה של 2022 מכרו בהונדה לא פחות מ-2,256 אופנועים וקטנועים – גידול של כ-48% ביחס לתקופה המקבילה ב-2021. בכלל, בשנת 2021 גדלה הונדה ישראל בכ-60% ביחס ל-2020, כשבשנים האחרונות הגדילה של המותג בישראל היא מטאורית. הגדילה הזאת נובעת מליין כלים רחב ואיכותי – החל מקטנועים קטנים, דרך קטנועים בינוניים (פורצה 350, ADV350), מקסי-סקוטרים פופולריים (X-ADV750, פורצה 750), אופנועים קטנים ובינוניים, ועד אופנועים גדולים בסגמנטים שונים (אדוונצ'ר, נייקד, ספורט), וכן מאסטרטגיה ארוכת טווח שנבנתה עקב בצד אגודל, והעבודה עליה החלה כבר לפני 5 שנים ויותר. בהונדה צפויים לשבור בשנת 2022 את רף 4,000 הכלים, ולכך נערכים בחברה. מרשים מאוד!
במקום השלישי ימאהה, עם 1,920 אופנועים וקטנועים במחצית הראשונה של שנת 2022, זאת לעומת 2,225 כלים בתקופה המקבילה ב-2021. הירידה הזו נובעת בעיקר ממחסור במלאי, שנובע מבעיות בשרשרת האספקה הגלובלית בעקבות משבר הקורונה. הציפייה היא שבתוך שנה העולם יחזור לעבודה נורמלית וכי שרשראות האספקה יחסרו לסדרן. מותג נוסף שנפגע מחוסרים במלאי בגלל אותן הסיבות הוא קימקו, שממנו נמכרו בחצי הראשון של השנה 750 כלים בלבד. כך למשל, הקימקו מובי, שבאופן מסורתי הוא הכלי הדו-גלגלי הנמכר ביותר בישראל, לא היה במלאי בחמשת החודשים הראשונים של 2022, וחזר למלאי רק בחודש יוני (כ-100 יחידות, לעומת יותר מ-600 בתקופה המקבילה אשתקד). גם הדאונטאון 250 חזר למלאי רק בחודש יוני אחרי שהיה חסר כחצי שנה בגלל בעיות באספקת שבבים (בקימקו-טייוואן נתנו עדיפות לגרסת ה-350). כך או כך, במחצית השנייה של 2022 המותג קימקו צפוי להתייצב אחרי החצי הראשון הקשה.
ראוי לציין גם את המותג רויאל אנפילד, שבבעלות החדשה של ד.ל.ב מוטוספורט חווה קפיצה מטאורית ומוכר 146 אופנועים לעומת 58 כלים בכל שנת 2021. הצלחה אדירה למוטוספורט.
בראש רשימת הכלים הנמכרים ביותר נמצא הסאן-יאנג ג'וירייד 125, שממנו נמכרו 538 יחידות בששת החודשים הראשונים של השנה. במקום השני נמצא הימאהה טימקס 560 עם 520 יחידות, מהן כ-350 יחידות של הדגם החדש שהושק השנה. ואם רצינו הוכחה שהישראלים אוהבים מקסי-סקוטרים, אז בששת החודשים הראשונים של 2022 נמכרו 447 יחידות של הונדה X-ADV750, והוא תופס את המקום השלישי (ויש גם 103 יחידות של פורצה 750). במקום הרביעי סאן-יאנג ג'וימקס 250 עם 434 יחידות, בחמישי ימאהה איקסמקס 300 עם 396 יחידות, בשישי סאן-יאנג ג'וירייד 200 עם 355 יחידות, ואחריו ג'וימקס 300 עם 346 יחידות.
נתון מעניין נוסף נמצא בכלים החשמליים, כשבסך הכל נמכרו בששת החודשים הראשונים של 2022 לא פחות מ-444 כלים עם מנוע חשמלי, מהם 32 אופנועים והשאר קטנועים. קצב של כמעט 1,000 כלים בשנה, המהווים כמעט 5% מהשוק הדו-גלגלי. פירוט המותגים הדו-גלגליים החשמליים תמצאו בהמשך.
תומר קומרוב, מנכ"ל מטרו מוטור: "השוק הדו-גלגלי בישראל המשיך להראות ביקושים גבוהים, זאת למרות קשיים בייצור ובאספקה מצד היצרנים, כשאלמלאיהם היו מאפשרים מספרי מסירות גבוהים אף יותר – להערכתנו כ-1,000 כלים נוספים. מגמה זו של ביקוש בענף הדו-גלגלי היא ביחס ישיר להחרפת קשיי התחבורה בישראל, כאשר הדו-גלגלי מהווה פתרון זמין ומיידי, וזה מתבטא בביקוש הגבוה ובכמות המסירות בשנים האחרונות. מעבר לכך, השוק גם זוכה לתמיכה גוברת של משרד התחבורה בקידום ועידוד, וזה מתבטא בין השאר בהקמת אגף חדש במשרד התחבורה לטובת הנושא".
אורן בננו: מנהל חטיבת הדו-גלגלי במאיר (הונדה): "אנו שמחים להמשיך את התנופה והגדילה של הונדה אופנועים שנמשכת גם עמוק אל תוך 2022. הונדה רושמת גידול של כ-50% אל מול התקופה המקבילה אשתקד שהיוותה עבורנו שנת שיא עד כה. אני משוכנע שגם השנה נשבור שיאים. אנו גאים כי הונדה החלה לממש את הפוטנציאל שלה כמותג אופנועים מוביל גם בשוק הישראלי, כשעל-פי נתוני המסירה עד כה אנו בקצב מכירות שנתי של למעלה מ-4,000 כלים, ועושים מאמצים גדולים אל מול היצרן להגדיל את המלאים גם במחצית השנה הקרובה על מנת להדביק את הביקושים. אני מאמין שהשוק יצמח בסופו של דבר השנה. אנחנו רואים את הצפיפות הבלתי נסבלת בכבישים, ואנשים מבינים היום יותר מתמיד שהדו-גלגלי הוא הפתרון לכך".
מכירות מחצית ראשונה של 2022 לפי מותגים
- סאן-יאנג – 2,930 כלים
- הונדה – 2,256 כלים
- ימאהה – 1,920 כלים
- קימקו – 750 כלים
- ק.ט.מ – 560 כלים
- קוואסאקי – 469 כלים
- פיאג'ו – 274 כלים
- ב.מ.וו – 220 כלים
- הוסקוורנה – 165 כלים
- רויאל אנפילד – 146 כלים
- בנלי / קיוואי – 128 כלים
- בטא – 108 כלים
- סוזוקי – 89 כלים
- גאס גאס – 86 כלים
- דוקאטי – 73 כלים
- CF MOTO – עם 70 כלים
- טריומף – 64 כלים
- אפריליה – 62 כלים
- הארלי דיווידסון – 48 כלים
- ווג – 43 כלים
- שרקו – 42 כלים
- OM – עם 38 כלים
- פנטיק – 36 כלים
- אינדיאן – 34 כלים
- פיג'ו – 31 כלים
- טארו – 26 כלים
- זונטס – 22 כלים
- רייחו – 22 כלים
- לונג'יה – 16 כלים
- מונדיאל – 9 כלים
- TM רייסינג – 7 כלים
- MV אגוסטה – 6 כלים
- מוטוגוצי – 3 כלים
- מוטו מוריני – 3 כלים
- יוסאנג – 2 כלים
- AJP – עם כלי בודד
- SWM – עם כלי בודד
מכירות כלים חשמליים מחצית ראשונה של 2022 לפי מותגים
- LV טונג – 191 כלים
- ניאו – 71 כלים
- בליץ – 26 כלים
- סיילנס – 22 כלים
- תודיי סאנשיין – 21 כלים
- זאפ – 20 כלים
- זירו (אופנועים) – 18 כלים
- גופל – 18 כלים
- סורון (אופנועי שטח) – 8 כלים
- סקוטר קאר – 7 כלים
- וימוטו – 7 כלים
- אלרנדו – 6 כלים
- גוגורו – 5 כלים
- נאנג'ינג – 5 כלים
- סנטרו – 5 כלים
- אנרג'יקה (אופנועים) – 4 כלים
- דוהן – 4 כלים
- דופרן – 2 כלים
- לוקיי – 2 כלים
- קוברג (אופנועים) – 2 כלים