דף הבית / מגזין / נוסטלגיה: ימאהה וויריור 350 – טרקטורון לוחם
1999_YFM350X_WARRIOR

נוסטלגיה: ימאהה וויריור 350 – טרקטורון לוחם

הימאהה ווריור 350 התלבש בדיוק על תקופת הזהב של טרקטורוני הספורט בישראל בתחילת שנות ה-90, עם עיצוב מרשים ויכולות גבוהות; זאת עד שהרשויות שמו לזה קץ

הימאהה ווריור (Warrior) 350 היה טרקטורון ספורט שנמכר בישראל בשנות ה-90, אשר זכה להצלחה מרשימה עד שהרשויות עלו על זה.

בסוף שנות ה-80 החלו להימכר בישראל טרקטורונים, שבתחילה יועדו בעיקר לשוק החקלאי. הנגזרת מכך היא שלא הוטל עליהם מס קנייה והמחירים היו נמוכים יחסית עבור כלים שידעו גם לעבוד וגם לספק חוויית רכיבה לצד עבירות מרשימה לצד דריפטים מטורפים בהנעה (והנאה) אחורית. בשלב מסוים בשנות ה-90 החליטו במשרד התחבורה לשים קץ לתופעה הזאת, שמתוך אלפי טרקטורונים שנמכרים מדי חודש – חלקם הגדול יוצא לנשום אוויר רק בסופי השבוע. על כיף צריך לשלם.

גיל הרכיבה הועלה מ-16 ל-17.5, בדומה לרישיון נהיגה לרכב. המהירות המרבית הוגבלה ל-40 קמ"ש, והגזרה הקשה ביותר הוטלה בדרישת התקנה של קשת התהפכות מקורית – מלפנים ומאחור. היצרנים השונים הזדעקו והתנגדו, עם הוכחות לכך שהקשתות משפיעות לרעה על מרכז הכובד ומסכנות את הרוכב, ובנוסף העומס המוגבר על השלדה עלול לפגוע בה. חובה זו צומצמה בשלב מסוים רק לחלק האחורי, ורק בינואר 2022 בוטלה לגמרי על-ידי משרד התחבורה.

לתוך תקופת השיא הקצרה יחסית נכנסו לתמונה בצד הספורטיבי ההונדה TRX300EX, הפולריס סקרמבלר והימאהה ווריור 350. האחרון הוצג בשנת 1987 והתגאה בראש ובראשונה במתנע חשמלי. המנוע התבסס על צילינדר אחד בנפח 348 סמ"ק עם גל-זיזים עילי יחיד וקירור אוויר. לתמסורת היו שישה הילוכים ועוד הילוך אחורי. נתון ההספק המוצהר קצת מבלבל, שכן הוא עומד על 19 כוחות סוס בסך הכל, שהגיעו לצמד חישוקי ה-10″ מאחור (9″ מלפנים). קשה לנו להאמין שאי-פעם היה ווריור שנשאר מקורי עם הנתונים האלה. המהירות המרבית המוצהרת עמדה על מעט מעל 100 קמ"ש. שוב, ראו את ההערה האחרונה.

המשקל המלא גירד את ה-181 ק"ג ונישא על מתלי עצה נפרדים שסיפקו מהלך של 200 מ"מ. מרווח הגחון עמד על 125 מ"מ, האורך הכללי 1,838 מ"מ, הרוחב 1,079 מ"מ וגובה המושב 764 מ"מ. מערכת הבלימה הורכבה מצמד דיסקים קדמיים – אחד לכל גלגל ועוד אחד אחורי שישב על הסרן.

הוא לא היה מטורף כמו אחיו הדו-פעימתי הימאהה בנאשי 350, אבל בעולם הרחב והנאור הימאהה ווריור 350 נועד לרכיבה ספורטיבית במסלולים ובתחרויות, ובינו לבין עולם החקלאות לא היה שום קשר. בישראל, ללא המסלולים והתחרויות הייעודיות, הוא זכה לפופולריות גבוהה יחסית וסיפק הרבה מאוד כיף בשטחים פתוחים (לא ממש לעבירות), בטח בגרסאות המשופרות – מי יותר ומי פחות.

ימאהה הפסיקו את הייצור של הווריור 350 בשנת 2004, אבל הוא סיים את תפקידו כאן בנקודה שהתחילו להקשיח עמדות בנוגע לטרקטורונים.

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

KOVE_450RALLY_ACTION_2

חדש בארץ: קוב 450 ראלי

הקוב 450 ראלי מגיע לישראל עם מפרט שמיועד בעיקר לשטח כמו חישוק 21 מלפנים, מהלך בולמים ארוך, מנוע סינגל חזק ומשקל נמוך; המחיר 60 אלף ש"ח

תגובה אחת

  1. Avatar

    טרקטורון שהוא אגדה בתחומו, אחד הנמכרים ביותר בכל הזמנים. אחד מטרקטורוני הספורט הראשונים בעולם והראשון שנמכר בישראל (סוזוקי LT230, תסלחו לי, אינו טרקטורון ספורט אמיתי).
    תיקון לכתבה: ההספק המוצהר היה 28 כ"ס ולא 18 כמו שרשום.

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן