- יתרונות: מנוע טווין גמיש, עיצוב, אלקטרוניקה, זריזות וגמישות, מזלג קדמי
- חסרונות: נפח מיכל דלק, בולם אחורי בינוני
- שורה תחתונה: בסוזוקי חוזרים למשחק, ובמקביל לוויסטרום 800DE המצוין משחררים נייקד שנכנס לקטגוריה החשובה של ה-MT-07 ומקביליו, ועושה זאת היטב עם כמה יתרונות משלו
- מחיר: 62,980 ש"ח (במבצע 58,980 ש"ח)
- מתחרים: ימאהה MT-07, הונדה CB750 הורנט, ק.ט.מ 790 דיוק, אפריליה טואונו 660
- נתונים טכניים: מנוע טווין מקבילי, 776 סמ"ק, 83 כ"ס (61KW) ב-8,500 סל"ד, 7.8 קג"מ ב-6,800 סל"ד, קירור נוזל, 6 הילוכים, שלדת פלדה, מזלג הפוך של קאיאבה בקוטר 43 מ"מ, מהלך 130 מ"מ, זרוע אלומיניום עם בולם יחיד של קאיאבה, כיוון עומס קפיץ, צמד דיסקים בקוטר 310 מ"מ עם קליפרים 4 בוכנות, דיסק אחורי בקוטר 240 מ"מ עם קליפר צף בוכנה בודדת, בסיס גלגלים 1,465 מ"מ, גובה מושב 810 מ"מ, משקל מלא 202 ק"ג, מיכל דלק 14 ל', צמיגים 180/55R17, 120/70ZR17, צריכת דלק במבחן 19 ק"מ/ל'
- אלקטרוניקה ובקרות: מצערות חשמליות, שלושה מצבי רכיבה, בקרת אחיזה ב-3 מצבים, ABS להטיה, קוויקשיפטר דו-כיווני, מסך TFT בגודל 5″, פנסי LED, שקע USB לטעינה
צפו בווידאו – סוזוקי GSX-8S במבחן
צילום ועריכה: אסף רחמים
מה זה?
הסוזוקי GSX-8S החדש הוא נייקד החולק את פלטפורמת המנוע עם הוויסטרום 800DE החדש, ונכנס לקטגוריה החשובה והמוכרת של הנייקדים הבינוניים, הכוללת בין היתר את הימאהה MT-07, ההונדה CB750 הורנט והק.ט.מ 790 דיוק.
את מנוע הווי-טווין הוותיק שיצא לגמלאות מחליף מנוע טווין מקבילי חדש בנפח 776 סמ"ק, עם סידור א-סימטרי של 270° בין פיני הארכובה – סידור מוכר שנותן תחושה של וי-טווין בגלל תזמון ההצתה. המנוע מספק 83 כ"ס (61KW) ב-8,500 סל"ד ומומנט של 7.8 קג"מ ב-6,800 סל"ד. נתונים אלו נמוכים במעט מאשר הוויסטרום השוקל יותר. למנוע החדש מצמד מחליק וקוויקשיפטר מקורי. יש שלושה מצבי ניהול מנוע אשר אינם משנים את ההספק אלא את אופי אספקת הכוח, ויש בקרת אחיזה בכמה מצבים הניתנת לניתוק.
לסוזוקי GSX-8S שלדה חדשה מפלדה וזרוע אחורית מאלומיניום. הבולמים של קאיאבה עם מזלג קדמי הפוך בקוטר 43 מ"מ, נטול כיוונים, ובולם אחורי עם כיוון עומס קפיץ. בסיס הגלגלים עומד על 1,465 מ"מ, גובה המושב על 810 מ"מ והמשקל המלא נמדד ב-202 ק"ג עם מיכל דלק של 14 ליטרים. חישוקי ה-17″ עם צמיגים במידת 120/70 מלפנים ו-180/55 מאחור. מערכת הבלימה כוללת צמד דיסקים בקוטר 310 מ"מ מלפנים ודיסק יחיד בקוטר 240 מ"מ מאחור. נתונים ומכלולים סטנדרטיים לסגמנט.
מבחינת אלקטרוניקה, הג'יקסס 8 החדש מגיע עם צג TFT בגודל 5″ עם קישורית לסלולר ומצבי 'יום' ו'לילה'. יש פנסי LED היקפיים, שקע USB לטעינה ומנגנון להתנעה מהירה, בנוסף למצערות החשמליות ולבקרת האחיזה וה-ABS.
ה-GSX-8S, או הג'יקסס 8, מעוצב באופן מודרני, עם קווים חדים, עם זנב מינימליסטי ועם מסיכת חזית שפיצית בעלת צמד פנסי LED, כשהעיצוב הזה הוא חלק מההתעוררות של סוזוקי מהתרדמת הארוכה בת העשור אחרי המשבר הכלכלי של 2009. בנוסף, היבואנית המקומית, עופר-אבניר, מוסרת את הג'יקסס 8 עם סט מדבקות מלא – בכחול-לבן או כחול-שחור – ברוח אופנועי המרוץ של סוזוקי. נחמד מאוד.
ביצועים
נתחיל במנוע, מפני שהוא בהחלט מפתיע לטובה וזה פשוט מנוע מצוין. הסידור הזה של 270 מעלות במקום 180 מעלות בין פיני הארכובה הופך את הטווין המקבילי למעניין ומהנה, בטח בהשוואה לסידור הקונבנציונלי והמשעמם להחריד של 180 מעלות. גם בתוך מנועי הטווין המקבילי 270 מעלות יש הבדלים, כשמצד אחד יש את מנוע ה-LC8c של ק.ט.מ, שהוא קרבי וזריז, ומצד שני יש את מנוע ה-CP2 של ימאהה, שנותן תחושה של מסטיק ושופע מומנט. כאן בג'יקסס 8 המנוע קרוב באופיו לזה של הימאהה – הוא שופע מומנט בשרני, הוא נותן תחושת מסטיק במצערת, והוא מהנה ומלא שמחת חיים. כמו בימאהה, גם כאן קל להרים את הגלגל הקדמי לשמיים, והמנוע משתף פעולה באופן מוחלט. מנוע מצוין
המנוע, עם גיר בן 6 הילוכים שמחולק נכון, גם חזק בקצה הסקאלה – איפשהו בין MT-07 לבין הורנט 750, והוא מאיץ בקלות אל מעבר ל-200 קמ"ש. מהירות השיוט הנוחה עומדת על סביב 140 קמ"ש ואפילו קצת יותר, ומה שיגביל את המהירות הנוחה זה כמובן מיגון הרוח. המעבר דרך ההילוכים, אגב, מצוין בזכות הקוויקשיפטר המודרני, שעובד היטב לא רק בפול גז אלא גם בחצי ואפילו רבע מצערת.
ההתנהגות הדינמית טובה. הג'יקסס 8 הוא אופנוע תלת-ממדי שעובד טוב על המתלים ומספק הרבה הנאה. כך למשל, ההיגוי כצפוי זריז, והמתלה הקדמי מספיק קשיח כדי לספוג כוחות של בלימה אל תוך פנייה, וזאת תוך כדי ספיגה טובה ששומרת על היציבות. בהתחשב בעובדה שהפרונט נטול כיוונים, מדובר בפרונט טוב ואפילו מצוין שמאפשר ביצועים מצוינים. מי שקצת מקלקל את החגיגה הוא כמובן הבולם האחורי הפשוט, שדורש אספלט מפולס כדי לספק יציבות. כשהאספלט לא מפולס, הבולם האחורי יגרום לנדנוד של הזנב ולהורדת קצב.
ההתנהגות התלת-ממדית הופכת את הג'יקסס לכוכב בכבישים מפותלים – ורצוי כמה שיותר צפופים. הוא זריז וגמיש, או בהלחם – זמיש, והוא נשלט היטב מתנוחת הרכיבה השלטת ומהכידון היחסית רחב. גם המשקל, 202 ק"ג, סביר, מחולק נכון ולא מורגש כיוצא דופן. יתרונות חשובים בסעיפי ההתנהגות. מערכת הבלמים טובה בסך הכל, עם נשיכה סבירה ועוצמה לא רעה, והם מתאימים לאופי האופנוע.
בסך הכל ה-GSX-8S הוא אופנוע שמספק חבילת ביצועים טובה למדי, כשהוא זריז מאוד ונשלט, ומאפשר לרוכב עבודה תלת-ממדית כמו שהסגמנט מכתיב, עם פאן-פקטור גבוה מאוד.
איך זה מרגיש?
ה-GSX-8S הוא אופנוע קטן יחסית לאופנועי כביש בגודל מלא, כשהממדים, וגם תנוחת הרכיבה, דומים מאוד ל-MT-07. התנוחה זקופה יחסית, עם רכינה קלה קדימה, ובגלל הממדים הקטנים אין הרבה מקום לרגליים, כשלרוכבים גבוהים הכיפוף בברכיים עלול להיות מוגזם. המושב נוח יחסית ומאפשר גם רכיבה ארוכה, כשהמורכבת תצטרך להתרגל למושב הקטן – כמו בהרבה אופנועים בסגמנט. מיגון רוח אין, מה שכאמור מגביל את מהירות השיוט הנוחה, אם כי אפשר להוסיף משקף צנוע – גם מקורי וגם אפטרמרקט.
הרכיבה עליו – כמו על כל אופנוע מודרני של השנים האחרון – היא קלה, כשהג'יקסס ידידותי לרוכב ומאפשר גם לרוכבים מתחילים אופנוע סלחני ונשלט. איכות הבנייה טובה, וכך גם איכות הגימור – אף על פי שזה אופנוע תקציב שאמור להיות זול. זאת בהחלט נקודה חשובה של סוזוקי. חיסרון גדול בעינינו הוא מיכל הדלק הקטן בן 14 הליטרים, שמספק טווח רכיבה של פחות מ-250 ק"מ, וגם זה אם רוכבים רגוע. ברכיבה חזקה הטווח יעמוד על פחות מ-200 ק"מ.
מבחינת אלקטרוניקה ואבזור, הג'יקסס 8 מתמקם במרכז הקטגוריה. הספק המנוע נמצא בין זה של ה-MT-07 לבין זה של ההורנט, וחבילת האלקטרוניקה קרובה יותר להורנט. יש כאמור בקרת אחיזה בשלושה מצבים וניתוק, ויש ABS מודרני, אבל גם יש קוויקשיפטר דו-כיווני שמגיע במקור (לא כתוספת) ופועל מצוין לשני הכיוונים, ויש מסך TFT מודרני עם עיצוב יפה, שיכול היה להיות קצת יותר גדול אבל מציע את כל הנתונים החשובים בצורה ברורה.
ה-GSX-8S נכנס כאמור למרכז הקטגוריה החשובה הזו של הנייקדים הבינוניים, והוא עושה את זה בכל הפרמטרים – במכלולים, בהתנהגות, באלקטרוניקה ובעיצוב.
סיכום ועלויות
ה-GSX-8S מסמל יותר מכל את ההתעוררות של סוזוקי מתרדמת בת עשור, כשיחד עם הוויסטרום 800DE בסוזוקי נכנסים לשתי קטגוריות חשובות מאוד, שמוכרות לא מעט אופנועים באירופה וגם בעולם.
עם הג'יקסס 8 בסוזוקי מצליחים לקלוע למרכז קטגוריית הנייקדים הבינוניים באופן מודרני לחלוטין: האופנוע מעוצב היטב, הוא מציע מנוע מודרני וסופר-מהנה, מכלולים סבירים עד טובים שמחוברים היטב יחד ויוצרים מכונה עגולה ושלמה, חבילת התנהגות טובה, אלקטרוניקה מתקדמת לסגמנט, ומעל הכל הרבה פאן-פקטור.
במחיר של 59 אלף ש"ח – מחיר המבצע שבו נמכר הג'יקסס 8 (המחיר הרשמי 63 אלף ש"ח) – מדובר בעסקה טובה לאופנוע טוב, כשלרוכבים שרוצים להיכנס לקטגוריה החשובה הזו יש אופציה נוספת, מודרנית וטובה.
לפני 40 שנים, ב-1984, סוזוקי הייתה החברה היפנית הראשונה ששברה את החרם הערבי והגיעה לישראל באופן סדיר. כעת, ב-2024, 40 שנה לאחר מכן, ה-GSX-8S מסמל את הקאמבק של סוזוקי לישראל, ולכן החשיבות שלו כפולה. אופנוע טוב עם הרבה פאן-פקטור.