דף הבית / מדריכים / לרוכב המתחיל / פתח דלת על רוכב – ויישא במלוא ההוצאות
Benelli-TRK251-023

פתח דלת על רוכב – ויישא במלוא ההוצאות

בית המשפט קבע: נסיעת אופנועים במהירות נמוכה בין טורי מכוניות היא תופעה ידועה ומקובלת, והאחריות במקרה תאונה בשל פתיחת דלת על הרוכב - מוטלת על כתפי נהג הרכב

חוק לחוד ומציאות לחוד: באופן חריג ובניגוד למרבית הפסיקות שניתנו עד כה בנושא, קבע בית המשפט כי למרות שהרוכב הפר את החוק ונסע בין טורי המכוניות בפקק, האחריות לתאונה מוטלת במלואה על הנהג.

"הייתי ליד הנהג ופתחתי את הדלת פתיחה בזווית של בערך 40-30 ס"מ, ופתאום ראיתי גלגלים של אופנוע מתחת לדלת" – כך נפתחה עדותה של הנהגת, שמספרת את הסיפור של מאות מקרים שמתרחשים מדי שנה – שבהם נוסע ברכב פותח דלת על רוכב אופנוע שעובר – ומובילים לפציעה של הרוכב. החוק היבש אמנם לרעת הרוכבים ואומר שחל איסור לנסוע בין נתיבים, אולם פקקי התנועה האין-סופיים הביאו להתגבשות של נוהג על-פיו ההשתחלות בין הרכבים מותרת והמשטרה אינה אוכפת עבירה זו.

הבעיה מתעוררת כאשר מתרחשת תאונה, כי אז הרוכבים מגלים כי אמנם החוק אינו נאכף, אבל גם אם רכבו במהירות נמוכה – עצם הפרתו מייחסת להם רשלנות. וכך, תביעות רבות הסתיימו בחיוב מלא של הרוכב בתשלום פיצויים לנהג, או בחלוקת האחריות בין השניים. כך שפסק דינו של השופט מוטי פירר שניתן השבוע – בהחלט מעניין.

במקרה הנדון מדובר על תביעה נזיקית שהגישה חברת הביטוח AIG והמבוטחת שלה – נהגת הרכב שניזוק בעקבות פתיחת הדלק והחבטה שחטפה במפגש עם הרוכב. זה בוטח בפוליסת צד ג' בחברת איילון, אותם ייצג עו"ד אייל בדור ממשרדו של עו"ד אסף ורשה.

בעדותה מספרת הנהגת: "אני לא ציפיתי בחלומות הוורודים שלי שפתאום יגיח אופנוע, רצוני הוא לא לפגוע באף אחד". וזו בדיוק הבעיה אליה גם בית המשפט התייחס: החוק אמנם לא השתנה, ואיסור הרכיבה בין מכוניות עדיין בתוקף, אולם המציאות מחייבת את הנהגים לצפות מצב שכיח זה. כב' השופט מוטי פירר ציין בפסק דינו כי מדובר בתופעה שגרתית ורגילה "אשר היה עליה לצפותה ולכן היא אחראית לקרות התאונה".

השופט מציין כי שני הצדדים הסכימו שהדלת נפתחה לתוך מסלול נסיעת האופנוע בפרק זמן שקדם כשתי שניות לחלוף האופנוע. במצב כזה "אחריות מוגברת מוטלת על אדם היוצר סיכון חריג בדמות פתיחת דלק בעת עמידת רכבים בטור לקראת רמזור". ומה לגבי תרומתו של הרוכב להיווצרות התאונה מעצם העובדה כי רכב בין הנתיבים? זניחה. בית המשפט מבהיר כי משעה שיכול וצריך הנהג לצפות רכיבת דו-גלגלי בין הטורים, האחריות במלואה עוברת אל כתפיו.

עו"ד אסף ורשה, שמכהן גם כיו"ר ועדת נזיקין בלשכת עורכי הדין, אמר לפול גז: "בית המשפט, הדן בתביעה אזרחית (בשונה מהליך תעבורה פלילי), קובע כי יש להתאים את מציאות חיינו לנהיגה למעשה. פסיקה אמיצה שנותנת ביטוי לפקקים הבלתי מסתיימים בארצנו".

חשוב להדגיש כי מדובר על פסיקה בערכאה של בית משפט השלום בלבד, ואין היא יוצרת כלל אצבע שמחייב בכל מקרה ומקרה, וכל תאונה נבחנת על פי נסיבותיה, מיקום כלי הרכב ועדויות ככל שקיימות. בכל מקרה, לעולם בעת רכיבה בין מכוניות בפקק עומד, הקפידו להסתכל רחוק, לתכנן את נתיב הנסיעה, לשמור על המרחב האישי תוך כדי תנועה, וכמובן לרכוב במהירות נמוכה מספיק שתאפשר לכם להגיב לסטיות כאלה ואחרות של כלי רכב בפקק ולפתיחת דלת. זכרו תמיד שנהגים התקועים בפקקי תנועה יחפשו את הדרך הקצרה ביותר, ינצלו כל פרצה שימצאו, ולא יהססו לפתוח דלת ללא כל התחשבות. אל תהיו בפרצה הזו. רכבו בזהירות.

תודה לעו"ד אסף ורשה על העזרה בהכנת הכתבה.

עו"ד אסף ורשה (צילום: רגב כלף)
עו"ד אסף ורשה (צילום: רגב כלף)

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

300cc-scooters-2019-009

הסיכון שברכיבה ללא ביטוח צד ג'

כשהמיקוד כולו על ביטוח החובה היקר להחריד, ישנה נטייה לשכוח מביטוח צד ג' החשוב במקרה נזק לצד שלישי; על המשמעויות והעלויות של רכיבה ללא ביטוח צד ג'

תגובה אחת

  1. Avatar

    לפי ההגיון כשאני פונה ימינה ברמזור לפתע מופיע קורקינט ביני לבין המדרכה אני פוגע בו ומפיל אותו.אז אני אשם?כי הייתי אמור לצפות את זה….
    ומה לגבי רוכבי קורקינטים שקופצים מהמדרכה לכביש למסלול נגד כיוון הנסיעה ?גם אותם צריך לצפות כי זה קורה כל יום…..

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן